Makt och människor

Idag har jag funderat en del kring min blogg, min roll som ordförande och mig själv som person. Ibland är det farligt att vara hemma en hel dag. ;P

Jag hade förut idag lite ångest över om jag vågade posta nåt som inte var nåt tänkvärt och insiktsfullt om min ordföranderoll. Men sen kom jag på att jag ju faktiskt skriver vad jag vill. Så då bloggade jag lite om min beslutsångest. Nu löste det sig så smidigt att jag måste vara i Uppsala imorgon eftermiddag, så då hinner jag inte ner till Norrköping. Får ta det när de kommer till Uppsala den 13/12 istället och lirar på Katalin. Nån som vill hänga på då?

Idag har jag mailat och rensat papper hela dagen, men nu är nästan alla pappershögarna urrensade och hälften kastat i pappersinsamlingen. Nu ser man ovansidan på min hurts igen och jag hittade pengarna vi samlade in på Emmabodafestivalen som ska in imorgon på Pg 90 04 63-1.

Det jag funderade över var makt, inflytande, positioner och personlighet. Det känns, och är antagligen så att det jag säger idag spelar större roll och har mer genomslag än vad det gjorde för ett halvår sedan. ”Bara” för att jag fått en fin titel som jag kan klämma dit innan mitt namn. Men jag är ju nästan samma kille idag som för ett halvår sedan. Jag tycker ju samma saker i mångt och mycket, och säger ungefär samma saker. Men nu får jag säga det i Lantz, och blir citerad i Handels facktidning.

Man föreställer sig ju alltid att ”nästa steg”, då ska man förändras och bli så mkt klokare. Men det börjar gå upp för mig att man inte blir någon supermänniska för att få bli ledare, och inte heller behöver man vara en supermänniska för att bli det. Det funkar att vara en vanlig kille. Så är det för alla. Det är häftigt när man börjar inse det, att Vladimir Putin, Maria Wetterstrand och Michael Bloomberg är som jag. Vanliga människor med styrkor, svagheter, upp- och nedgångar i sina humör och liv. Det här med makt och politik kanske inte är så svårt trots allt.


Kommentarer
Postat av: Macke K

Skillnaden är att du har ett större ansvar.

Postat av: Robert

Är det inte så att mer makt ger mer ansvar?

2005-11-10 @ 23:31:14
Postat av: Anonym

Hur känns det att vakna upp som Putin då?

2005-11-10 @ 23:33:30
Postat av: Macke K

Jo, så är det. Var det inte det jag menade?

2005-11-11 @ 10:16:12
URL: http://karlsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback