Gabriel Romanus - the man, the myth, the systembolagschef

Sista dagen på alkoholpolitiska toppmötet gick om möjligt ännu bättre än första! Jag trodde att bryggarna skulle dominera debatten och dagen. De tunga grabbarna hade kommit och de var medverkande i panelen i flera av seminarierna, men icke!

Ett av passen handlade om öl och åldersgränser, och var nog tänkt att diskutera framförallt krogar, överservering och åldersgränser. Men så blev icke fallet, våra folkölskontroller hamnade i fokus i debatten och dominerade hela passet. Vi fick slå hål på ”barnvagnsmyten”, redovisa våra resultat, få beröm av en alkoholhandläggare och med hjälp av Gunnar Ågren dissa livsmedelshandlarna. Häftigt!

Dagen avslutades med en reflektion av Benny Haag, som gick RIKTIGT hårt åt alkoholindustrin, nästan så att vi från nykterhetsrörelsen tyckte det blev för hårt. De var jäkligt bittra efteråt, när jag bytte lite visitkort med dem. Jag skrattade inombords.


Gabriel Romanus - the man, the myth, the systembolagschef


På bilden ovanför sitter vi efter mötets avslutning och lunchar med Gabriel Romanus, riksdagsledamot för Fp, f.d. systembolagschef och socialminister. Han var systembolagets chef i 17 år, det är rätt länge. Han hade en intressant levnadshistoria, och gillar oss. Vi gillar honom också, han är en ”bra” folkpartist i sin ädlaste form.

En reflektion jag gjorde under de här dagarna är att alldeles för många av våra ”allierade” har en alldeles för hög medelålder. Vi måste bli bättre på att bli fler unga, grymma alkoholpolitiker som kan ”ta över” när Romanus, Ågren och Carlsson drar sig tillbaka.

Har ni idéer på hur vi fixar det? Jag ska göra en lista, ”Nykterhetspolitikens framtidshopp”. Jag skriver upp mig på listan, nån mer som hänger på?


Kommentarer
Postat av: Therese

Tjo vad det är roligt att höra om när det går bra för oss! Dessutom tycker jag att Benny Haag är riktigt bra :)

Postat av: wagner

Personer som borde finnas på listan är:
- AK Nilsson
- Torunn Folkesson
- Towe Landin
- Johanna Wallin
- Åsa Hagman
- Niklas Kartengren
- David Persson
- Anna Carlstedt...

Vill du ha mer? De flesta jag känner borde med på listan faktiskt. Men vill du avgränsa på något sätt?

2005-10-23 @ 22:03:37
URL: http://wagner.blogg.se
Postat av: Robert

Jag började skriva på en och insåg också att den skulle bli ungefär hur lång som helst. Det känns bra. Jag fortsätter skissa.

2005-10-24 @ 10:54:21
URL: http://damberg.blogg.se
Postat av: Paulnikita

Great work! It very impressive. Your web site is helpful. All the best!

2010-06-16 @ 08:25:32
URL: http://paulnikita.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback