Bara Bryssel?

Vi är med i EU. EU:s parlament ligger i Bryssel. Och Strasbourg. Var sjätte vecka flyttar man nämligen alla EU-parlamentariker från Bryssel till en liknande parlamentsbyggnad i Strasbourg för att klubba beslut.

Varför har man då inte allt samlat på ett ställe? Som så mycket annat trögförändrat - historiska skäl. I EU:s början så hade man institutioner i såväl Bryssel, Strasbourg som Luxemburg. Efterhand har mer och mer koncentrerats till Bryssel. Man har nu alla utskottsmöten och allt förarbete i Bryssel och åker sedan till Strasbourg för att sätta sig i en sal och klubba det. Det är lite att hårdra det, men ungefär så.

Kostnaden för oss skattebetalare? 200 miljoner euro, per år. Det är vad man förlorar på att som enda parlament i världen ha administration, kontor och arbete utspritt i tre olika städer i tre olika länder.

Varför flyttar man då inte allt till Bryssel? Svaret är Frankrike. De vill inte släppa prestigen i att ha en del av EU:s arbete i sitt land och röstar konsekvent emot alla försök att flytta hela klabbet till Bryssel.

Nu har några parlamentariker tagit initiativ till att samla namnunderskrifter för att berätta för våra beslutsfattare att medborgarna i EU vill att pengarna ska användas till bättre saker. Jag skrev för ett tag sen på listan på
www.oneseat.eu. Då var det en halv miljon namnunderskrifter, och det behövs 1 miljon. Nu börjar det närma sig på riktigt, och vi har 900960 stycken underskrifter i dagsläget.

EU-vurmare eller motståndare, vad man än tycker så tycker jag att ni borde klicka er in och skriva under namninsamlingen, så att 2 miljarder kronor per år av EU:s pengar kan användas till vettigare saker.

www.oneseat.eu



Kommentarer
Postat av: Macke K

Dina länkar är fel, men jag hittade ändå.

Postat av: Peter

Jag hör av mig! =)

2006-08-25 @ 11:28:21
URL: http://zodiac.blogg.se
Postat av: M

done!

2006-08-25 @ 12:16:15
Postat av: Johanna

Nu har jag också skrivit under!

2006-08-25 @ 13:53:59
URL: http://upptakt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback