Fy för krig!

Idag har jag tänkt mycket på kriget i Libanon. Det känns alltid så långt bort med krig och död, ända tills någon i ens närhet drabbas av det. Samma sak som med naturkatastrofer. Skillnaden är ju att naturkatastrofer "bara händer", de är ingens fel (om man räknar bort puckade miljöpolitiska beslut.)

Krig däremot, där är det enbart människor som skapar död och olycka för andra människor. Jag förstår det inte.

Om jag kunde så skulle jag få de ansvariga puckona att lyssna på och ta till sig av den här texten, det är delar av Svenska Akademiens "En bättre värld".

"Tänk en värld med mindre rädsla, sicken värld det vore att leva i.
Tänk en värld utan krig, barnen kan leka i frid.
Tänk en värld utan herrar, utan slavar, utan narrar
En värld byggd på gåvans ekonomi
Ingen som darrar, var man är fri

(I en) Bättre värld, bättre värld
(Lever på hoppet om en) Bättre värld, bättre värld

Fredens sång sjung starkare, gemensamt sjunger vi är starkare
När vi dansar blir vi starkare, när vi spelar blir vi starkare
En uppstart, Babylon ger upp snart, mina ögon sjunger helt klart uppenbart
En ny start, aah ge mig lite mer reggaemat
De e solklart, helt underbart, gör en kärleksattack ett attentat
Oskar Franzen och Akademien det är ju självklart, så självklart, så självklart

Bättre värld, bättre värld
Bättre värld, bättre värld"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback