De nya partierna tar ut varandra.

FI, Junilistan, Sjukvärdspartiet, Piratpartiet och nu senaste Vänsterdemokraterna. Jag tror det är skitnyttigt att det skapas nya partier och att det göra nyskapande saker på det opinionsbildande området, som t.ex. Toppkandidaterna. De etablerade partierna behöver ständigt utmanas och pressas för att förbättras, så man inte fastnar i gamla, bekväma tankemönster.

Men alla de här nya partierna som poppar upp som svampar kommer bara att ta ut varandra, och kommer att göra att ingen får några röster eller någon riksdagsplats. Mest tråkigt för dem, men tråkigt för demokratin med, då det ”bara” blir de gamla etablerade partierna som har en chans.

Å andra sidan är jag skeptisk till ”en-fråge-partier”, som många av de ”nya” partierna är. Ska man styra ett land, vilket man måste vara beredd på att göra när man ställer upp i ett val, så lär man ju ha en helhetssyn på hur man vill lösa samhällsproblem och ge människor ett så bra liv som det bara går. Att bara tycka en sak i en fråga, det driver inget samhälle framåt.

Kommentarer
Postat av: Ögge

Tråkigt att miljöpartiet ochså lär åka ur riksdagen i Höst.

det tror jag i varje fall.

Postat av: Robert

Baserat på vad? MP ligger ju runt 4,5-6% i alla undersökningar. Jag tror vi får minst 7% av rösterna i valet. Att åka ur blir det inte tal om. Den gröna filosofin är här för att stanna, och ta över.

2006-02-05 @ 02:41:44
URL: http://damberg.blogg.se
Postat av: Ögge

Ja kanske det, hur som helst tror jag det blir Borgerlig regering

2006-02-05 @ 12:39:06
URL: http://orjanaberg.blogg.se
Postat av: Helene

mp kommer inte att åka ur. Min analys är att vi för första gången (någonsin?) legat väldigt stabilt i minst 6 månader i opinionsmätningarna. Siffrorna har stundtals nått toppnoteringar ;-)

mp är här för att stanna. Det är ett etablerat parti med många väljare i de nya generationerna. Däremot bör centern och kd välja valstrategier väldigt noggrant för att lyckas klamra sig fast ovanför 4%strecket.

2006-02-05 @ 16:55:36
URL: http://helenes.blogg.se
Postat av: Robert

Ögge: Jag tror du har fel. Den så kallade "alliansen" får kanske mycket mediautrymme just nu, och har fått det senaste året. Men ju närmare valet vi kommer, ju mer splittrade kommer de att bli, och i slutändan så kommer de inte ta över. Det tänker jag vara en del av att se till, i valrörelsen.

2006-02-05 @ 19:36:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback