En staty av patriarkatet?

24677-64

När man är ute och promenerar kl. 7.30 en söndagmorgon så får man mycket utrymme för sina egna tankar bland alla lämningar efter lördagens sprithinkande och korvorgier. Den här bilden tog jag utanför universitetshuset här i Uppsala. På själva huset står en massa namn på folk som jag antar varit viktiga för Sverige och universitetet. Män överallt.

Såhär tydligt har nog aldrig mannens särställning i samhället visualiserats för mig tidigare. Vi grabbar har väldigt mycket gratis.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Jo, just den statyn har ju använts många gånger i just jämställdhetsdebatten. Tror det är Geijer (jag brukar alltid blanda ihop gubbarna) med sin musa, det vill säga, kvinnan är inte en kvinna, utan en symbol. Jag har nog inte ens tänkt på plakaten dock, intressant vad jag ibland bara accepterar också. Har för övrigt en avlägsen släkting där. I tid främst. Var professor i kirurgi och medicin på typ 1700-talet.

Postat av: Augustmarlen

Your site and you will reach the big successes, thank, it was interesting.

2008-11-04 @ 08:38:17
URL: http://augustmarlen.20six.nl

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback