Hur är det här med civil olydnad nu då?

Det är en intressant diskussion det här med civil olydnad. Pepp när det diskuteras bland kommentarerna!

Jag har funderat mer på det här med civil olydnad, och personligen är jag inte emot. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att bryta mot en lag och sen ta straffet för det för att uppmärksamma eller försöka förändra något i samhället som jag såg som ett problem.

Någon tycker att civil olydnad är förbehållet "svaga grupper i samhället" och någon tycker att UNF inte ska göra det men UNF:s medlemmar som privatpersoner.

Det är den inställningen till civil olydnad jag växt upp med i mitt hemdistrikt Östergötland. C O är något som man kan göra ihop med andra UNF:are, men som privatperson. Jag har lite svårt för den inställningen, som känns något hycklande. För UNF ÄR ju sina medlemmar. Tycker medlemmarna att C O är OK, ja då tycker väl organisationen det också? Eller? Om vi tycker det är OK att vi som enskilda personer gör det, så borde det väl vara OK att vi som medlemmar gör det också?

Jag ser det såhär. Antingen tycker man att det här är en OK metod att påverka samhället på. (Bryta mot en lag och ta ett eventuellt straff för att uppmärksamma en fråga eller problem.) Eller så tycker man att det inte är OK att bryta mot lagen. Det är de två vägar jag tycker det finns att välja mellan. Frågan är vilken som är den rätta för UNF?

För övrigt så loosade jag på heads up i pokern mot Pierre idag, trots massivt chipövertag. Jag är som Finland, pallar inte trycket i finalen helt enkelt.

Och på tal om det var jag på Medis och tjoade på guldhjältarna i eftermiddags. Mäktigt!

Kommentarer
Postat av: Farsan Baloo

Civil olydnad är ju inte helt oproblematiskt. Det bygger ju på den något odemokratiska principen att JAG bäst vet vilka ändamål som helgas av medlen.

Ok, jag tycker faktiskt att det är ok att greenpeace lägger sig mellan valen och harpunen. Jag tycker däremot att det är helt fel när sverigedemokraterna försöker stoppa demonstrationer mot främlingsfientlighet.

Båda fallen är ju exempel på civil olydnad. Blir det inte lite godtyckligt om var och en ska få bestämma vilken olydnad som är ok? Eller är det något slags samhällsnorm som får råda? Vissa saker tycker samhället är goda ändamål, andra är det inte?

Postat av: Virre

Kollat igenom de här diskutionerna nu och

1) Man kan se folkölsaktionerna som en väldigt skum form av civil olynad. Förviso bryts lagen i syfte att förstärka den eller något sånt men fortfarande bryts lagen. Hmm och så var det något mer ytterst intligent jag tänkt säga.

2) Svaga gruper gör civil olynad. Inte, möjligen gör starka gruper civil olynad i svaga grupers namn. Men civilolynad kräver i Sverige en kunskap och engagemang som är för medelklass/övre underklass. Ursäkta mig men det är fan så svårt att göra något sånt när man inte vet hur man ska få pengarna att räcka till mat, hur man ska övertyga soc. om att man faktiskt försöker få jobb osv. Hur många unf:are har varit i den situationen t.ex.? Jag är där idag, även om jag är på väg upp...
(och låt mig tillstå innan jag blev nykterist var jag på väg rakt emot motsatte sidan så att säga)

Däremot så borde det nog vara de starkare grupernas uppgift att hjälpa de svaga gruperna med saker de omöjligen kan göra själva. Okej civilt motstånd är för mig antikrigs motstånd och folkölsaktioner, till en viss del är fritagning och *omplacering* av djur det med, däremot inte bara frisläpning.

desutom har jag hört en intresant ide, den där vargstig i bengtsfors ägnar sig åt civilt motstånd och därför var nådeansökan fel. (Nu är jag på motsatt sida i den frågan, något som inte är lätt när man bor där jag bor kan jag säga, men ändå).
--

Förövrigt är UNF för dåliga på att synas som en påverkansmakt, det verkar mer vara en kamratklubb faktiskt. Är det bara det unf vill, eller ska unf faktiskt försöka påverka politik och locka till sig fler medlemar?

2006-02-28 @ 17:18:11
Postat av: emil

jag är för.
för några år sedan så affischerades det i en stad i sverige över ölreklamen som satt i alla busshytter(ni vet sån decaux) och dagen efter affischeringen så gick en av unfarna och skulle åka buss och träffade då på en kille som höll på att tvätta bort en av unfs affischer. hon frågade då vem som fick betala för affischerandet och den som fick betala allt var bryggarna. ett exempel på något som både har ett bra budskap och som drabbar bryggarna rent ekonomiskt.

i göteborg finns det utanför ullevi massor med stora ölburkar. jag skulle verkligen vilja se att de blev adbustade.

ett annat bra exempel på civil olydnad är vad ghandi gjorde i indien.

2006-02-28 @ 23:46:38
URL: http://www.larsemil.se
Postat av: Virre

Ja Ghandis kamp är nog den mest motiverade civilolynadskampen. Tycker iofs Plogbilsaktioner oftast är motiverade och almokopationer och lite annat är bra. Hmm Per Herngren tror jag det är som skrivit ett antal mycket bra böcker kring ämnet civil olynad.

och ja de där ölburkarna och sakerna är definitivt störande inslag i stadsbilden i Göteborg, de få gånger man är där.

2006-03-01 @ 12:55:25
Postat av: Virre

Men Adbusting är inte civil olynad, i civil olynad ingår som sagt rättegångsprocessen att ta sitt straf och använda det som propaganda medmera. Adbusting är något annat och trevligt (iofs tror jag att reklamstörning är det mer rätta ordet när det inte är Adbusters som de facto ägnar sig åt det. I varje fall på vårt språk)

2006-03-01 @ 13:02:40
Postat av: Macke K

Att störa reklam genom att affischera över den är olagligt, och eftersom man gör det för att förändra människors attityd och då antagligen är beredd att ta sitt straff om man åker dit blir det väl civil olydnad. För inte måste man åka dit för att det ska kallas CO?

2006-03-02 @ 08:29:20
Postat av: Farsan Baloo

Åter igen. Nu bestämmer ju ni vad ni tycker är civil olydnad. Har sverigedemokrater samma möjlighet att ge begreppet sin egen definition och agera olydigt därefter?

2006-03-02 @ 22:17:37
URL: http://farsanbaloo.blogspot.com
Postat av: Robert

Fast det finns ju en vedertagen definition av civil olydnad. Man ska vara beredd att ta sitt straff, och det är icke-våld som gäller. Annars är det ju bara "vanlig" brottslighet och det är ju aldrig OK.

Om Sverigedemokraterna vill bilda en mänsklig kedja för att hindra ett demonstrationståg, och är beredda att ta sitt straff för det, har de då inte rätt att göra det?

2006-03-02 @ 22:48:17
Postat av: Farsan Baloo

Självklart måste de ju ha det. Jag vet själv inte exakt hur jag står i den här frågan, det är jättesvårt. Just för att om jag har egna preferenser för vad som är "godkänd" civil olydnad måste ju alla få ha det. Och då är jag inte lika säker på att det är en bra grej.

2006-03-02 @ 22:52:10
URL: http://farsanbaloo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback