Debatt om FS-handlingar

Jag och Andreas har för närvarande en liten diskussion över mail om FS-mötena och handlingarna till dem.

Idag så diskuterar en del (om än alldeles för få) FS-mötena och bilagorna till dessa, men först efter att mötena har varit och FS redan beslutat om frågorna. Det är lite tråkigt att det är så, det innebär ju att de synpunkter som finns kommer fram till oss först efter att vi redan beslutat om saken.

Nu tror  jag i och för sig att vi som sitter i FS har en hyfsat bra lokal- och verklighetsförankring, men det vore kul att få mer input, åsikter och synpunkter från andra medlemmar även INNAN möten. Hur ska man göra för att få folk att tycka till mer om vårt arbete, både publikt och privat, till folk i FS? 

Är det så att alla är så upptagna med det lokala arbetet att man inte har tid att sätta sig in i frågorna till FS-mötena, och att det är bra? Eller är bilagorna för svårtillgängliga? Eller för långa och många? Bättre kan det hur som helst bli, tror jag. Vi har lite idéer.


Kommentarer
Postat av: Macke K

Lyft de frågor som är mest kontroversiella (en ny tjänst känns mer relevant än 3000 kr till en teaterpjäs, t ex) direkt när handlingen är färdig, eller redan innan handlingen är klar. En hel del bilagor finns ju redan innan sista dagen för handlingarna. T ex är Intern Debatt ett bra ställe (om man bortser från systemtekniska petitesser) att starta såna diskussioner. Som ett steg, om än litet.

2006-03-29 @ 11:13:24
Postat av: Hull

Jag tror på Marcus linje. Det är viktigt att göra diskussionen om bilagan lättåtkomlig, precis som det är viktigt att bilagan i sig är lättåtkomlig.

Som det är nu undrar jag hur många av UNF:s medlemmar som vet att det finns bilagor att läsa, var de finns och ens vad det är...

Ett nytt community är en av lösningarna. En annan är att sluta kalla bilagorna för just bilagor... Är inte t ex förslag eller ärende bättre?

Postat av: wagner

Man kanske ska kunna prenumenera på bilagor/förslag (tror dock att handlingar är ett korrekt ord, bilagor kan man sedan har till protokollen...).

Få highlights via sms.

Kanske räcker så. Alla behöver inte lägga energi på förbundsnivån heller. Värt att notera.

2006-03-29 @ 19:04:43
URL: http://wagner.blogg.se
Postat av: Hull

Så är det ju. Förbundsnivån är det inte det viktigaste. Men om man VILL söka information och diskussion så ska det vara lätt. Det är huvudsaken.

2006-03-29 @ 22:11:45
URL: http://www.hull.nu
Postat av: Andreas Ericsson

Jag är övertygad om att problemet i huvudsak inte är ett informationsproblem, även om det kan finnas gerjer som vi idag kan göra bättre på det området. Det kommer att bli bättre redan till majmötet då vi kommer att informera mer och göra saker mer lättillgängliga samt verkligen uppmana att påverka styrelsen.

2006-03-29 @ 23:17:30
URL: http://andreasericsson.blogspot.com
Postat av: Niklas

Angående det Anton säger så hade jag nog inte vetat väldigt lite om "bilagorna" och var man hittar dem om det inte varit för personliga kontakter. Därför tror jag också att det finns många som inte har en aning. Visst är det sant att inte alla behöver engagera sig på förbundsnivå, samtidigt är det ju viktigt att ha lite koll på vad som diskuteras och kunna välja att engagera sig lite i en viss fråga eller så.

Roberts inlägg i UNF-mappen om att och var handlingarna faktiskt fanns var ett bra första steg. Kanske kan man utveckla detta vidare genom att t.ex. genom att i ett sånt inlägg skriva lite kortfattat om varje punkt. Det skulle upplysa fler om vad som är på gång och göra fler intresserade av att verkligen ladda ner de där handlingar.

Sen tror jag också att FS-ledamöter och andra kan dra igång debatten i intern debatt i frågor som är extra intressanta. Synd bara att Sobernet är så klumpigt. Att skaffa en bättre community känns också som ett bra steg för att få igång diskussionen.

2006-03-30 @ 09:36:50
URL: http://videri.blogg.se
Postat av: Linda

Jag tror inte det är så många unf:are som vet vart man kan läsa om fs-handlingar. Jag gör inte det. Jag har aldrig sökt efter dem men vet man inte att de finns tillgängliga söker man ju inte. Kanske borde göra någon sorts reklam om att fs-handlingar och annat är tillgängligt för alla och att ni vill ha synpunkter på det ni gör?

2006-03-30 @ 11:56:50
URL: http://www.indala.blogg.se
Postat av: Hull

Andreas:
Om det inte huvudsakligen är ett kommunikationsproblem, vad är det då?

2006-03-30 @ 18:11:46
URL: http://www.hull.nu
Postat av: Andreas Ericsson

Det har jag väl aldrig sagt. Jag har sagt att det i huvudsak inte är ett informationsproblem. Därmed inte sagt att vi inte kan bli bättre på att sprida informationen.

2006-03-30 @ 19:07:55
URL: http://andreasericsson.blogspot.com
Postat av: Hull

Sorry, här läser jag lite för fort... Självklart är det skillnad. Kan vi vara överens om att det huvudsakligen är ett kommunikationsproblem och därtill också ett ganska stort informationsproblem?

2006-03-30 @ 22:26:33
URL: http://www.hull.nu
Postat av: Kimirmelin

Thank you for the card so that I may look on the website. I love the picutres. I will continue to look on the website to observe you latest pictures.

2010-01-06 @ 08:25:07
URL: http://kimirmelin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback