Elit är skit?

I UNF har det i många år nu pratats om ”eliten” och ”elit-UNF:are”. Exakt vilka som avses eller vad som menas med det har jag aldrig fått förklarat för mig, men ordet används flitigt.

Vart är eliten? Jag räknas säkerligen till den här ”eliten” som det ständigt tjatas om. Vad är det som gör mig mer ”elit” än vilken annan UNF:are som helst? Att jag är inne på mitt 9:e år som medlem? Att jag är arvoderad för att syssla med UNF på heltid eller att jag sitter i den beryktade FÖRBUNDSSTYRELSEN?

Vad innebär det att jag är ”elit”? Att jag inte tycker och tänker som ”alla andra” medlemmar i organisationen? Att jag inte har nån förankring med ”vanliga UNF:are” om vad vi borde vara för organisation och vad vi borde göra för att nå vår vision?

Vilka är eliten och vad är det som skiljer dem från resten av UNF? Kan nån berätta det för mig, kort och enkelt. För jag ser den verkligen inte.

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag har under mina snart 2 år i UNF inte märkt av någon elit. Däremot tycker jag att alla gör ett fantastiskt jobb!
Men, i min dansklubb anser jag att det finns en elit. De är de som tycker att de är bättre än andra. Säger inte hej till andra än de som är med i "eliten". Egentligen beror det mest på självförtroende. De vågar inte prata.
Vissa i eliten är bättre dansare, de tävlar i de högsta klasserna. Men det betyder inte att de är bättre som människor.

Därför är jag väldigt sällan på dansträningarna numera, det känns som så dålig stämning. Och nu har jag UNF att engagera mig i! =)

Hoppas du förstår lite av mitt flum.

2006-03-15 @ 16:23:43
Postat av: Hull

Man kanske ska fråga sig varför det upplevs att det finns en elit snarare än om det verkligen finns någon?

Postat av: carbuncle

Jag hörde också om "eliten" när jag blev medlem... men som jag uppfattade det är det tydligen ett gäng väldigt trevliga och väldigt engagerade UNFare som varit med väldigt länge, som är "eliten". Iofs, har jag inte helt klart för mig vilka "eliten" är...

kram

2006-03-15 @ 19:05:46
Postat av: Mirjam

Eliten är de som har den reella makten.
Uttrycket är bra att använda i det som kallas skendemokrati, vilket nästan är den enda demokrati som existerar.

2006-03-15 @ 22:08:32
Postat av: Macke K

Men har ni missat allting? Det är ju jag och mina kompisar som är eliten! Vi har tänkt trycka tröjor, men det har inte blivit av. Ännu...

2006-03-15 @ 23:33:49
Postat av: Robert

Det jag undrar över är om man upplever att det finns en elit, eller om ordet bara används som slagträ i debatter?

2006-03-15 @ 23:40:56
Postat av: Anja

Ju fler av dessa och flera frågor du kan svara ja på, ju mer elit är du:

1. Du har åsikter om kongressen -03
2. Du är bundis med de som sitter i FS och kan tänkas umgås med dem privat
3. Du har varit på Saxenborg, Tollare, Wendelsberg och till och med Nyfors en massa gånger (du börjar rent av tröttna)
4. Du debatterar på sobernet
5. Du skulle kunna bli tillfrågad om att följa med till almedalen, eller motsvarande

Äh, skämt åsido: jag tror att det hadlar om olika nivåer av hur "inne i gänget" man är, både socialt och "professionelt".

Den relevanta punkten är väl punkt 5. Jag kände i många år att jag inte var intresserad av lokal alkoholpolitik utan ville upp på riksnivå, men liksom inte kunde ta mig dit.

Jag tror att det är naturligt att det blir så i organisationer och jag tycker att det är bra att debatten finns i UNF - det gör att problemet uppmärksammas och kan motverkas

Kram

2006-03-16 @ 12:56:55
Postat av: Hull

Jag ser inte att det finns en reell problematisk elit i UNF, utan att det stora problemet är det hos en del finns en upplevd problematisk elit som är svår att ta sig in i.

Jag tror att en stor del av lösningen är att göra organisationskommunikationen mer transparent och rättvis. Det behövs bättre vägar för kommunikation i uppåt- och sidoled, inte bara i nedåtled.

2006-03-16 @ 14:55:50
URL: http://www.hull.nu
Postat av: Virre

Anja:
En ping på nån månad det är bra (punkt 4) (;
------------------
Nåja till saken,

eliten finns därför att ett fåtal har en makt över debatten och vad som debatteras och vad som anses normativit.... Det finns i alla organisationer, det handlar bara om att lyckas begränsa makten och ge alla möjligheter samma möjlighet till att påverka på kongresser och i interna medier. Och att ha fungerande intern debatt eller så...

Sobernet debatteringen är nog lite en sak som passar in faktiskt.

alla former av organisationer där man väljer styrelse som påverkar faktiskt verksamhet har en elit. Och efter åra tal i två olika ungdomsförbund + olika andra NGOs har jag konstaterat att samma sorts människor flytter upp till toppen, speciellt på nationellnivå. Även om personerna inte vet de själva och har goda intentioner så lokar alltid makten. eller hur?

2006-03-16 @ 16:30:50
Postat av: Inge Steen

Oavsett organisation så talar många om de där. Medlemmar i facket det där får Facket ta hand om. Facket är facket. Inte vi medlemmarna.
Proffstyckare är väl i o f en slags elit. Vanliga idag dessa proffstyckare.
Lokala Hyresgästföreningar som talar om Hyresgästföreningen (avdelnings eller regionnivå) som De där, (någon slags annan rörelse). Ibland de där uppe o s v. Ja exemplen är många.
En anan elit är väl den som håller Sveriges och Systembolagets First Lady om rygen. De där som inte ens vågar förhandla hennes lön. De elitister som håller övriga statliga dirrar om ryggen trots att avtalen i flera fall strider mot statens policy o s v.

2006-03-17 @ 18:04:45
Postat av: Anja

Bra sagt Anton!

Jag tror inte heller att det FINNS en eli (inte ens Markus och hans kompisar). Men många upplever att den finns och att de står utanför.

Hur väljer vi vilka som ska få åka till Almedalen, hålla i kursledarkursen eller gå på date med Jens Spendrup?

2006-03-17 @ 19:35:09
Postat av: Macke K

Klart den finns. Men vi har det inte så roligt.

2006-03-18 @ 09:09:58
Postat av: wagner

Jag tror att elitismen som många faktiskt upplever inte nödvändigtvis beror på att några känner alla i FS eller att man har varit med länge.

Jag tror att en del upplever att man inte har fått komma in i organisationen tillräckligt mycket. Kan det vara så "enkelt"? Jag tror nämligen att UNF behöver bli ännu bättre på detta. Speciellt folk på förbundsplan.

2006-03-19 @ 20:31:33
URL: http://wagner.blogg.se
Postat av: Peter

Wagner har en viktig poäng!

Jag tror också på att vi behöver bli bättre på att lyfta fram personer från alla nivåer i UNF, och vi är på god väg dit tror jag.

Kanske ska man byta ut elit till eldsjäl?

2006-03-20 @ 16:05:03
URL: http://zodiac.blogg.se
Postat av: anna karin

jag tror att man är elit när man tar påsig mer än man hinner med på förbundsnivå, för det betyder att man är en av de evigt tillfrågade. unf måste bli bättre på att placera rätt person på rätt plats. bara för att man är kung på värvning behöver man inte vara kung på kamratstödsseglingar ex... och sen tror jag att om man får åka utan för sveriges gränser gratis, så är man elit.

2006-03-20 @ 19:22:13
Postat av: wagner

Elit är något dåligt. Det måste vi vara överrens om. Det bildas en elit när bara en viss sorts människor eller inom en familj eller inom en koimpiskrets får åka på kurser, resor eller göra roliga saker. Då är det riktigt uselt. Och det har förekommit.

sen är eldsjälar bra - på alla nivåer. Och det är allt för mkt fokus på förbundsnivå. En del som sitter i eller har suttit i FS tycker det är aaaascoolt och det är så jävla dålig stil.

Ak har en poäng. Lär av henne. Nästan jämt faktiskt.

Sen tror jag det handlar om att en del känner att de är värda lite mer än andra. Faktiskt. Och det måste UNF som organisation ta tag i.

Uppgradera det lokala arbetet! Inte bara i snygga ord i arbetsplaner utan verkligen verkligen i handling.

(Ännu en sån här sak som man kommer på efter en kort tids frånvaro från makten inom en av Sveriges trots allt bästa ungdomsorganisationer...)

2006-03-21 @ 20:55:34
URL: http://wagner.blogg.se
Postat av: Virre

Elit är dåligt, eldsjälar bra och viktiga att behandla bra. Desutom så tror jag att eldsjälarna hur längre upp de vandrar i organisationsstrukturer blir uppsuggnare av arbetet på den nivån, och förlorar kontakten med det som tog fram dem. Finns det någonlösning på det? Det tror jag faktiskt inte...

Elit finns, men det handlar om att visa att man ändå är lika viktigt som vem som helst även om man kan sätta en titel framför namnet på sig. Gratis utomlands är defintivt ett tecken....

.... speciellt i en organisation där det finns folk som inte har råd att åka på arrangemang inomlands (hmmm sommarfestivalen t.ex... ömm... jaja)

2006-03-22 @ 00:26:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback