Legalize it?

Idag läste jag en insändare av en snubbe. Han konstaterade att alkohol och spel kan man bli beroende av och att det ställde till med massa skit. Han var mäkta upprörd, och han lösning på det här var att... legalisera cannabis.. ?

Var det någon mer än jag som tappade sammanhanget och logiken i analysen någonstans på vägen?

Skulle:
1. Legalisering av cannabis minska problemen som orsakas av främst alkoholen?
2. Legalisering av cannabis få färre att bli spel och spritmissbrukare?
3. Legalisering av cannabis få färre att bli beroende av cannabis?

Mina svar är:
1. Nej
2. Nej
3. Nej

Slutsats? Puckad insändare.

Kommentarer
Postat av: Peter

Va?! Sant?! Intressant hur vissa människor tänker. Kanske hade han fått i sig lite för mycket cannabis, då blir man tydligen lite trögtänkt.

Postat av: AeroTech

kan du länka så att vi får läsa?!

2006-11-01 @ 00:07:51
URL: http://aerotech.blogg.se
Postat av: Anton(Zeiphod)

Ja, jag vill med ha länk på de, tror ju knappast de är nån cannabis rökare som skulle va så dum att komma med de argumentet för legalisering :P tror du har läst fel nånstanns :P eller inte förståt alls...
Jag är Drog liberal, rökte Cannabis dagligen i ca 2 månader... har varit clean i 1 månad nu, känner inget sug eller nåt sånt. mer än vad vanligt folk skulle känna till alkohol utan att va beroende, menar att de skulle vara kul att gå ut och festa med polarna och dela en spliff så att säga :P
Men jag tycker inte du ska snacka en massa skit om att folk tänker dummt om du inte enns ger ut källan... Då kan ju jag utgå från att du är en idiot för att du inte heller har en aning om vafan du snackar om...

2006-11-15 @ 16:21:05
Postat av: Robert

Det var en pappersinsändare i SvD eller DN, nån dag eller två innan det här inlägget. leta själva, jag orkar inte leta artiklar, scanna och lägga in för att bevisa vad jag läst.

Sen är jag ju allt annat än drogliberal, men jag har ju aldrig förutsatt att man är korkad om man är drogliberal, om nu nån kände så påhoppad. Däremot tycker jag det är puckat att förespråka en legalisering av andra droger än alkohol, när man ser hur mycket skit den ställer till med.

2006-11-16 @ 00:01:02
Postat av: J. S.

Robert: Förespråkar du då totalprohibition mot alkohol också? Du ser väl hur mycket skit den ställer till med, och förbud löser ju allt...

2007-03-10 @ 11:40:23
Postat av: mike

här kommer de RÄTTA svaren på frågorna, förutsatt att man tar reda på fakta om cannabis innan man öppnar käften. det finns spaltmil med information som bevisar hur det VERKLIGEN ligger till.
1.Ja. Om 1000 personer som dricker sprit varje helg (dvs skadar levern, hjärnan medmera) röker cannabis istället (som enligt WHO är betydligt mindre skadligt) så skulle vi nog minska ett antal leverskrumpningar med 100%
2.Både ja och nej. Spelandet har inget med cannabis att göra, det är ett riktigt, fysiskt och psykologiskt behov som vissa med rätt förutsättningar drabbas av.
3.Man blir INTE beroende utav cannabis, lika lite som man blir det av choklad, socker eller läskedrycker. Det finns redan mängder av forskning på området, och det är det icke beroendeskapande ämnet (THC för dom som inte vet) som gör dig hög (i kombination med annat.. jag vet).
www.swecan.org - läs och lär

2007-07-20 @ 17:48:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback