UNF och internationellt arbete

UNF är traditionellt inte skitbra på att jobba internationellt. Eller vi är bra men för få, lite som det är generellt i IOGT-NTO-rörelsen. Det internationella arbetet på förenings- och distriktsnivå har för mig betytt att man på DÅM:en har ett par engagerade iggis-tanter som säljer lotter där man kan vinna virkade dukar för att samla in pengar till Ceylon-klubben. Trist att det ska vara så, och att det internationella inte har mer utrymme i vårt arbete.

Men det där håller på att ändras lite, allafall i UNF upplever jag det som. Det handlar fortfarande mycket om insamling, men fler är involverade och det kopplas på ett schysst sätt till annan verksamhet. (Och under min tid som UNF:are har UNF sällan samlat in pengar ens, så bara det är ju bra!)

De senaste två exemplena är Västernorrland och Dalarna. Västernorrland samlade ihop massa folk och skramlade bössor under en elitseriematch i hockey i MoDos nya arena, med ett resultat på 14 700:- insamlade! Grymt bra!

I Dalarna arrangerade man i helgen en konsert med massa grymma band i Borlänge, där överskottet gick till Världens Barn. Jag blir aspepp av att höra om när man på ett så bra sätt kopplar schysst, drogfri verksamhet till våra internationella mål. Vilka gör nästa schyssta grej?

Jag tror att en del av det här är att vi nu har ett asbra internationellt utskott, som peppat igång lite, kombinerat med att vi har en anställd som tydligt är kopplad till både UNF och det internationella arbetet som sitter på III. Sen är det ju enskilda eldsjälars förtjänst med såklart!

Kommentarer
Postat av: Hull

Jag tycker det är svårt att motivera sig att samla in pengar till IOGT-NTO-rörelsens projekt. Även om 14700:- är mycket pengar för ett projekt, så är det väldigt lite om man ser till hur mycket pengar rörelsen lägger på sitt arbete i Sverige.

Jag vet, de pengar jag samlar in går ju till projekten och utan mig så går samma summa förlorad, men det känns lite löjligt när det är så små summor i relation till vår ekonomi i stort.

Sedan tycker jag att insamling är ett rätt dåligt sätt att engagera sig i det internationella arbetet. Var är utbytet liksom?

Postat av: Robert

Först så tycker jag inte 14 700:- vid ett tillfälle är lite pengar alls, speciellt inte som vi får typ 5 eller 10 ggr så mkt pengar till av SIDA.

Men sen så är det ju det jag vill komma åt. UNF:s internationella verksamhet borde vara mer än att samla in pengar.

Jag tror vi är på väg åt rätt håll och att det jobb folket på institutet och i UNF:s internationella utskott är på rätt väg. Men frågan är vad det skulle kunna vara för internationell verksamhet man kan jobba med på föreningsnivå?

2006-10-09 @ 19:13:37
URL: http://damberg.blogg.se
Postat av: stina

klart det ej är så pepp med att stå i kyla och tigga pengar utav gammla människor, men insamlingen är ett del av det internationella arbetet, samlar vi inte in pengar, hur ska vi då kunna ha utbyten och hjälpa dem?
Nej allt är inte roligt, men man kan ju som sagt förena nytta med nöje, Konserten blev grym!

2006-10-09 @ 21:51:43
URL: http://stinalisa.blogg.se
Postat av: Peter

Jag tycker att insamlingarna var jättebra! Koncerter och skramla med bössor på hockeymatcher! Jättebra initiativ. Inte så kul kanske att göra men betydligt roligare när man räknar slantarna och vet att det blir 5 eller 10 gånger så mycket när det går iväg. Hade jag haft tid skulle jag hitta på något i Uppsala! Jag tror det finns mycket att samla in här!

2006-10-09 @ 22:22:12
URL: http://zodiac.blogg.se
Postat av: Macke K

Är inte problemet att när vi i välställda Sverige tänker internationellt utbyte tänker vi i samma andetag att vi ska samla pengar och ge bistånd?

Utbyte mellan en UNF:are i Borås och en i Umeå betyder ju inte att den ena är svagare än den andra och därför behöver hjälp. Faktum är att jag tror det är vi i Sverige som har mest att lära.

2006-10-12 @ 15:31:54
URL: http://produktionskollektivet.se
Postat av: Lisa

Fakta: När vi samlar in pengar så kan vi använda de till de 10% egeninsats som behövs när vi söker pengar till projekt via SIDA och Forum Syd, som fördelar det så kallade Folkrörelsebiståndet.

Gotland ska ha en Världens Barn-gala i helgen. Örebro har en internationell kurs med Världens Barn-insamling i helgen. Båda i samarbete med Junis. UNF har också en anställd som jobbar med internationella frågor på kansliet, Kajsa, som både hon och Linnéa på III kommer att närvara på den internationella kursen. '

I de ansökningar till Forum Syds Europadel som jag var med och tyckte till om i min ideella roll igår, var det nog bara en, LSU, som hade lyckats få in den mer ömsesidiga vinsten i sin ansökan. Däremot är jag övertygad om att den dyker upp för alla organisationer som engagerar sig i samarbetsprojekt, och att den blir större ju mer man gör. Att "bara" samla in pengar ger ju inte så mycket, som fler skriver. Men att samarbeta kring att utveckla organisationen och demokratiarbete är ju givande, oavsett om det sker i Ö-vik, Archangelsk eller Colombo. Men den biten behöver vi jobbar mer på för att den ska bli mer spridd, och inte bara ske via våra duktiga anställda på III.

2006-10-13 @ 12:45:59
URL: http://www.lisaskiold.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback