Årets glöggtest

Ikväll hade UNF/IOGT-NTO 2010 Trots Allt! föreningsträff i lastrummet på nykterhetsvännernas studenthem Arken i Uppsala. Ikväll var det glöggprovning och julgodis som stod på schemat, men julgodisbiten ströks eftersom vårt gemensamma kök på verandan är utsatt för en vattenskada.

Glögg blev det dock massor av, och vi 9 tappra medlemmar som tagit oss dit inmundigade den varma drycken i små plastsnapsglas från ICA samtidigt som vi bröt ut i långa ironiserande svammelkommentarer om smak, doft och värme på glöggen. "Det smakar som en komposthög", "Mmm, påminner om en prästkrage som blommar ut i maj" var några av omdömena som hördes klinga mellan väggarna.

Vi bedömde smaken på de fem olika glöggsorterna vi hade och förde under hemlighet in betyg i en särskilt framtagen tabell som vi sedan jämförde med varandra för ett så objektivt och rättvist resultat som möjligt.

Trots Allt!:s expertpanel ger följande utlåtande om årets glögger:

Blossa Röd glögg
En klassiker, lagom söt, smakar som glögg ska
Betyg: 25,5/36

Tindra KRAV-märkt glögg
Några hissade, några dissade. Tunn tyckte flera.
Betyg: 17/36

Saturnus "God jul"-glögg
Mest spridda åsikter. Allt från toppbetyg till lägsta möjliga. Väldigt kryddig, vilket uppskattades av en del, och en inte av en del.
Betyg: 22/36

Blossa Vit glögg
Kvällens bottenapp. Alla sågade den, måhända en dålig årgång? Bör kanske drickas kall?
Betyg: 7/36

Dufvenkrooks vaniljglögg
Kvällens vinnare! Snyggast förpackning och lagom söt.
Betyg: 26/36

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Men vitglögg är fantastiskt gott. I alla fall hos grannarna som dessutom har ett av sveriges snyggaste glöggsett.
Annars kan jag tipsa om blåbärsglögg http://ltz.se/artikel_standard.php?id=465508&avdelning_1=101&avdelning_2=103

Postat av: Robert

Jag vet, jag brukar älska vitglögg! Vet inte vad som var knas med denna, min teori är att den kryddstarka glöggen vi drack innan var boven..

2007-12-11 @ 21:51:21
Postat av: Peter Andersson

En alldeles underbar kväll! Jag mådde illa resten av kvällen. Hua! Men kul och gott, iaf. Duvfenkroogs.

2007-12-11 @ 22:51:04
URL: http://zodiac.blogg.se
Postat av: Niklas

Det var en kul kväll. Saturnus "God jul"-glögg var klart godast av de vi provade :)

Annars kan jag tipsa om Smålands glögg på Systembolaget:
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=1971&Butik=0&SokStrangar=ALKOHOLFRITT%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3a%3a%3a%3a%3a%3a
Den har lite speciell smak, men väldigt bärig och god :)

Den allra godaste glöggen är förstås Sövde glögg, men den går nog inte att få tag i utanför Skåne. Förra året lyckades jag få med mig två flaskor upp i alla fall :)

2007-12-14 @ 00:54:06
URL: http://videri.blogg.se
Postat av: M

Synd att det inte finns någon ekologisk glögg som är alkoholfri!

2008-01-06 @ 17:15:59
URL: http://mikaelf.com/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback