Visa problems..

Jag fick idag veta att mina lankesiska vänner Nilushi och Muditha, som är ledamöter i den nya 4U-styrelsen, inte har fått visum för att resa till Sverige. Eftersom det är så oroligt i Sri Lanka nu så vågar ambassaden inte ge dem visum, eftersom ambassaden är rädda för att de stannar kvar här.

image146 
Jag och Muditha                                                       

image147
Nilushi till höger

Däremot får tydligen Pubudu, chefen för 
Adic, komma hit. Han har familj och fast jobb, då bedöms tydligen "rymnings-risken" vara mindre.

Det känns skittråkigt att mina 4U-vänner som jag lärde känna när Salam och jag var där för bara en månad sen inte får komma hit och få samma pepp och aha-upplevelser som vi fick där!

Fast allra mest tråkigt känns det att konflikten i Sri Lanka trappas upp igen. Jag skrev en uppsats om det i gymnasiet 2002, precis när det blivit vapenvila. Jag var så positiv och trodde freden skulle komma, men nu går det åt helt andra hållet. Jag hoppas att det här inte drabbar alla fina människor jag lärt känna där, och att 4U inte rasar samman innan det hunnit bli den demokratiserande och fredsskapande ungdomsorganisation som det finns sån potential att bli! Frustrerande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback