Frihet till och frihet från

Idag har jag ägnat dagen åt att åka tåg till Sundsvall för att tillsammans med Oskar hänga på MUF:s arbetsstämma (typ kongress)

 

Jag hade riktigt roligt, och fick några fördomar om MUF:are krossade, och några bekräftade. Jag slogs av hur många grymma retoriker som avlöste varandra i talarstolen, och hur hög den ideologiska svansföringen var. Valframgången tror jag har stärkt även ungdomsförbundet, även om man tydligen tappat mycket folk till olika poster och jobb. Det var också intressant att se vilken ideologisk bredd det faktiskt fanns bland åsikterna (en av de krossade fördomarna), och även MUF verkar ha samma ?falang?-problematik som så gott som alla partipolitiska ungdomsförbund. (Nån borde skriva en uppsats om det där).

 

Vi blev oerhört bra bemötta, och det var längesen jag gjorde nåt såhär kul. Jag gillar ju ideologiska diskussioner, och att diskutera nykterhet ur ett frihetsperspektiv.

 

En av de största anledningarna till att jag väljer att leva helnyktert baserar jag på ett frihetsmaximeringsresonemang. Jag vill att människor ska ha så mycket frihet som möjligt i sina liv. Alkohol påverkar inte bara den enskildes frihet, utan även andras. Så länge individers konsumtion påverkar min frihet att leva mitt liv som jag vill så är jag för kraftiga restriktioner.

 

Egentligen handlar det om att väga individens frihet till obegränsad alkoholtillgång mot min frihet att kunna gå på stan utan att oroa mig för rattfyllerister eller kunna gå på krogen och festa utan att riskera att få spö när jag dansar in i en överförfriskad kille. Jag tycker att min frihet väger tyngre än rätten att berusa sig, därför är jag nykterist och medverkar till ett friare samhälle utan alkohol, men propagerar också för rediga restriktioner som vägen till det alkoholfria samhället.


Kommentarer
Postat av: Lena Petersson

Låter som att det blev lyckat.

Postat av: sanne

Jag läste nåt om att de antog en motion som var för "legalisering av hembränning för privat bruk som i ett led för att avskaffa alkoholmonopolet och öka den personliga friheten".
Vet inte om legalisering av hembränning är nåt positivt direkt...

2007-09-02 @ 14:40:26
URL: http://pearl.blogg.se
Postat av: Niclassolveig

thank-you for the good and valuable information on your site

2009-07-07 @ 07:45:29
URL: http://niclassolveig.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback