Studentförbund?

De flesta partier har numera studentförbund, och antalet högskoleföreningar är många.

Är det även dags för nykterhetsrörelsen att starta ett studentförbund, eller kanske damma av det gamla
SSUH (Sveriges studerande ungdoms helnykterhetsförbund)?

Att starta ett studentförbund var en idé som slog mig när jag funderade över NSF:s vara eller icke-vara. Till skillnad från många andra så tror jag definitivt det är en styrka för rörelsen att vi har ett scoutförbund. Men nu var det inte det frågan handlade om utan, snarare om det skulle vara en fördel att ha ett studentförbund?

Fördelarna jag kan komma på rak arm:
- Verksamhet för 20-30-åringar, något som saknas i såväl UNF som IOGT-NTO.
- En högre ideologisk debatt/skolning, med skarpare och tydligare profilering. Nu säger jag inte att 13-åringar inte kan vara ideologiska, men rent krasst så är ofta studentförbunden pådrivare i ideologiska frågor. Lite som en tankesmedja, fast större.
- Ännu en röst i debatten, och en kil in i den spritdränkta studentvärlden - det behövs!

Nackdelar då?
- Är det vettigt att splittra rörelsen i föer förbund? Är det inte klokare att integrera studentverksamhet i befintliga förbund.

Jag tror inte det är så hållbart visserligen. Vi pratar studentsatsningar och nätverk och verksamhet för 18+ och 20+, men rent krasst, hur mycket händer? Skulle ett förbund sätta fart på det?

Kanske en motion till kongresserna 2009?

Kommentarer
Postat av: Jobjörn

Jag är helt klart för. Låt studentförbundet agera "på sidan av" UNF och IOGT-NTO, alltså med dubbelmedlemskap. Så gör åtminstone moderaterna och sossarna, tror jag.

2008-01-29 @ 09:44:58
Postat av: Jan Tore

Må det være en organisation? Kan det ikke heller være en form for nettverk?
Vi har et studentforbund i Norge som vel ikke fungerer spesielt godt, men så er da nykterhetsrörelsen her mye mindre enn i Sverige.

2008-01-29 @ 10:38:50
Postat av: IKMK

Hmm..tål att tänka på, men det är en kittlande tanke.

2008-01-29 @ 12:34:54
Postat av: Moa

Det finns säkert många nyktra studenter som inte är med i UNF/IOGT eller som har varit med men gått ur i samband med vidarestudier av olika anledningar och ett studentförbund kan vara ett sätt att fånga upp de student-nykterister som finns.

Jag tycker att det låter som en spännande idé! Och det behöver väl inte alls vara en nackdel att studentförbundet är lite "splittrat" från resten av rörelsen? Bara mer anpassningsbar enligt mig. Vi har Junis för de allra yngsta, som dessutom funkar parallelt med scouterna och UNF, som man även kan vara medlem i samtidigt som IOGT. Lägg till ett studentförbund där så blir rörelsen bara lite mer täckande =)

Postat av: Peter Andersson

Hmmm... Ja, varför inte?! SSUH var väl inte kopplade till IOGT? De var helt fristående om jag inte minns helt fel. SSUH var de som blev till SAN (Sveriges akademikers nykterhetsförbund), och SLN (Sveriges lärares nykterhetsförbund). Så SSUH borde ju drivas av SAN och deras intresse. SAN finns och borde kanske blåsas liv i igen. För visst är SAN inte en del av IOGT, möjligtvis knutet i form av samarbete osv.

2008-01-30 @ 01:05:06
URL: http://zodiac.blogg.se
Postat av: AeroTech

Behöver vi fler förbund? Nätverka mera och använd de förbund som redan finns...

2008-01-30 @ 11:10:18
URL: http://aerotech.blogg.se
Postat av: Virre

Bästa orden på länge... Defintivt på!

2008-01-31 @ 01:45:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback