Tolerans eller ignorans?

Idag har det varit full fart på kansliet. IOGT-NTO valde i helgen på sitt FS-möte att utesluta Åke Green, som gjorde sig till rikskändis genom att kalla homosexuella för "en cancersvulst på samhället" i en predikan.

Jag är stolt över att precis gått över till ett förbund som klart och tydligt tar avstånd från såna hätska uttalanden mot en grupp människor. Jag läste massa kommentarer på Expressens hemsida, där det gnälldes en del om yttrandefrihet och att han friades i HD.


Jag tror det är viktigt att ha med sig en sak i detta. Enligt min mening så uteslöts inte Åke Green för att han blev åtalad i domstol, utan för att han klart och tydligt har åsikter som strider mot den passage i våra grundsatser som säger:


"IOGT-NTO-rörelsen hävdar, att solidaritet och känsla av gemensamt medmänskligt ansvar hos den enskilde till fullo kan utvecklas endast i ett fritt samhälle, byggt på principen om alla människors lika rätt och värde."


Tycker man att homosexuella inte är lika mycket värda som andra människor har man inget i IOGT-NTO-rörelsen att göra. Hade det gnällts lika mycket om yttrandefrihet om Åke sagt att "negrer var en cancersvulst på samhället"? Ibland blir jag så less på all denna homofobi som lurar under ytan hos så många. Hur svårt kan det vara att låta folk älska vem de vill?


Kommentarer
Postat av: Jobjörn

Jävligt rätt! Detta kan jag med stolthet i rösten återberätta för vänner och bekanta!

2008-01-30 @ 19:54:21
Postat av: perherman

Stör det dig inte att han faktiskt inte sade så i predikan (kalla homosexuella för "en cancersvulst på samhället" i en predikan.)?

Tag reda på vad han sade innan du dömer, och utesluter!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback