Ingen blodgivning för homosexuella

Läste i en liten, liten notis i SvD till frukosten om att man återigen kommit på att homosexuella inte ska få ge blod. Socialstyrelsen har utrett frågan men kommit fram till att det ska de inte få. Tyvärr stod det inte nån motivering till varför man kommit fram till det.

Jag tycker det är skitfånigt att ens sexuella läggning ska avgöra ens möjligheter att ge blod. Smittorisken är inte större bland homosexuella än heterosexuella längre, och jag skulle hellre ta emot blod från en homosexuell man som lever i ett stadigt förhållande sen 10 år än en singelkille/tjej som har nya partners en gång i halvåret. (Hur är det med homosexuella tjejer förresten, får de ge?)

Jag kan förstå att man införde de här restriktionerna i den allmänna HIV/Aids-skräcken på 80-talet, men känns inte det jävligt förgånget nu?

Kommentarer
Postat av: Peter Andersson

Jo, visst är det knäppt! Jag har en av de mest eftersökta blodgrupperna och får inte ge blod! Och de män som har sex med män är för evigt avstängda. Det betyder alltså att egentligen alla killar som expreminterat i sin barndom egentligen inte får ge blod, för det är så det står. Har man haft sex (analt eller oralt) med en annan man, får man inte ge blod, man är avstängd på livstid. Angående tjejer som har sex med tjejer, de får ge blod. Dock ska man veta, alla tjejer som smittats av en annan tjej sexuellt HIV, har smittats i Sverige, 3 fall faktiskt. Inga andra fall har rapporterats i hela världen. Så homosexuella män får fortsatt inte ge blod, det betyder också att tjejer som haft sex med en ex. bisexuell kille heller inte får ge blod, på livstid.

Postat av: Åsa

Jag håller med, det är för jävligt. Jag vet inte om jag vill återgå till att lämna blod när jag slutar med mina mediciner. Om folk bojkottade att lämna blod kanske något skulle hända?

2006-12-09 @ 20:22:16
URL: http://hagelstedt.blogs.se
Postat av: Robert

Jag har också funderat på det där med bojkott. (skrev om det först i inlägget men redigerade bort det) men sen insåg jag att det kommer ju i slutändan drabba de som faktiskt behöver blodet, och det känns ju inte helt bra.

2006-12-09 @ 23:52:12
URL: http://damberg.blogg.se
Postat av: Åsa

Ja, jag har också tänkt på det. Men nån aktion måste vi kunna göra.

2006-12-10 @ 10:22:17
URL: http://hagelstedt.blogs.se
Postat av: Robert

Kan man mailbomba nån ansvarig snubbe/snubba på socialstyrelsen?

2006-12-10 @ 20:10:44
Postat av: Peter Andersson

Man kanske skulle kunna fixa så att alla som har QX och är homosexuella under en vecka går till blodgivarcentralen och frågar om de får lämna blod. Det lär bli massor av folk! Och då kanske socialstyrelsen får in en rapport på det hela och ser att oj, det är visst 4000 till som vill ge blod och vi har ju inte något blod kvar, men just ja, de är ju homosexuella och får inte ge blod....

2006-12-11 @ 11:28:19
URL: http://zodiac.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback