Högerkartellen och den solidariska alliansen?

Har precis kommit upp från ett trevligt söndagsfik, med goda chokladkakor och en pianoflytt.

Vi avslutade med att titta på slutet av partiledardebatten, ett par av oss hemiter. Det var det gamla vanliga tugget, där man fokuserar mer på att peka ut varandras svagheter än att lyfta fram vad man själv vill åstadkomma. Skönt dock att det fokuserade lite mer långsiktigt än under valåret, så man fick in lite visioner alla fall. Men inte tillräckligt.

Gubbarna (för det var ju nästan bara gubbar..) skötte sig väl OK allihopa. Det jag tänkte på av det jag såg var att Ohly var jäkligt skarp. Han är duktig Ohly. Persson var skarp också, och Reinfeldt. De är grymma retoriker båda två, men nästan så bra att de blir för mycket.

Roligast var nästan Leijonborgs snedsteg när de pratade friskolor ”köpa sig en bättre plats” började han, sen lyssnade ingen mer.. Stackarn..

Jag gillade momentet att säga snälla saker till varandra, synd bara att de flesta gjorde det så dåligt.. Persson, Eriksson och Hägglund är de enda som får godkänt.

Sen saknade jag Maria Wetterstrand. Jag tror hon hade gjort en bättre debatt än Peter Eriksson. Inte för att Peter är dålig, men för att Maria tror jag är bättre i en debatt. Hon är duktig på att tala och man märker att hon brinner för och tror på det hon pratar om. Dessutom är hon grym på snygga liknelser.

En annan sak jag tänkte på när vi såg på analysen efteråt var att flera av analytikerna har börjat använda orden ”den borgerliga alliansen” och ”vänsterkartellen”, helt i enlighet med den borgerliga retoriken. Kanske inte så farligt kan man tycka, men jag tror att t.ex. sådana ordval betyder mer än man tror. Det är viktigt att media använder sig av ett objektivt och tydligt bildspråk, precis som det är viktigt att man har likvärdig och opartisk analys och rapportering mellan de olika partierna. Annars har vi ett demokratiskt problem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback