Blogg från Basel

Den här veckan är jag i Basel i Schweiz på kongress med EGTYF och IOGT International. Det är oerhört roligt och utvecklande att träffa så många olika människor från hela världen.

Jag sitter mötesordförande på EGTYF-kongressen, som började som en EGTYF-kongress men numera är en Active-kongress. Igår bytte nämligen vår europeiska paraplyorganisation namn från EGTYF (som betyder European Good Templar Youth Federation) till "Active - Sobriety, Friendship and Peace".

Det är en ganska stor händelse, och en ganska lång process. Man har diskuterat namnbyte i närmare 10 år nu på kongresserna. det enda som jag är lite emot är att det känns mer som man gjorde en ändring för att man verkligen ville göra en ändring snarare än att man bytte för man hade det klockrena förslaget.

Det är ju svårt med namn samtidigt, alla medlemsorganisationer har ju så olika syn på vad EGTYF/Active ska vara för något. För oss är det en europeisk paraplyorganisation. För andra mindre organisationer funkar det som en form av distrikt där man åker på kurser och har kul. Därför kanske man inte kan hitta det perfekta namnet?

Nu ska jag fortsätta vara mötesordförande, mer uppdateringar kanske kommer!

Kommentarer
Postat av: anna karin

active! det låter ju som en sportdryck. det där får vi nog utveckla;)

2006-07-31 @ 12:13:48
Postat av: Niklas

Hmm. Det nya namnet låter lite lamt, tycker jag.

Postat av: Lisa

Oj, det var stort. Hade jag inte hängt med på att det var på gång ens!

Jag tycker det är ett rätt bra namn, men så har ju EGTYF varit dåligt rätt länge också. Lite kul är det att många ofta har trott att det är just Active man har sagt när man sagt EGTYF, eftersom man inte får ihop vad EGTYF är för ord och det känns alldeles för långt för att vara en förkortning. Dessutom är det mycket bättre än Juvente som var på förslag för några år sedan. Jag tycker "aktiv" säger mer om organisationen än ordet "ungdom" gör.

2006-07-31 @ 14:10:48
URL: http://lisaskiold.blogg.se
Postat av: Macke K

Hur ska man förhålla sig till det här? Lika bra att acceptera antar jag. Active. Det nyktra alternativet. Kanske öppnar för en ännu större marknad för klätterväggen...

2006-07-31 @ 16:37:17
URL: http://produktionskollektivet.se
Postat av: wagner

Active - fan inte på latsidan! Nu jävlar ska det hända saker! :) Hahhaa... jaja, vi får väl köpa kossan trots att hon heter Rosa som vi brukar säga.

Konstigare namn är vi ju alla med om liksom.

Dammie old friend - Vad heter nu kontrapropositionsvotering och justering på engelska?

2006-07-31 @ 17:43:29
URL: http://wagner.blogg.se
Postat av: Virre

Oh argh, det där gå ju inte att göra anokryma förkortningar av. ASFP, hm det går men inte lika flytande.

vet inte vad som är värst. Nåja... lycka till att få tag i domäner till hemsidor.

2006-08-01 @ 10:51:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback