Ljusmanifestation

Förut ikväll höll jag ett tal på Sergels torg a.k.a. ”Plattan”.

Det gick väl hyfsat, kände mig inte alls nervös eller osäker, men pratade (som vanligt) lite för snabbt och hade några för få ”konstpauser” för att jag ska vara nöjd.

Men det var ju inte därför jag skriver, för det hände andra galna saker. Det var en hemlös kille/gubbe där som ville säga hej i micken, men inte fick det och som satt och gapade en del under alla talen. Det var först en tjej och sen jag som talade, och efter att jag hade hållt mitt tal så gick jag och satte mig bredvid den här mannen i trappan där ljusen stod. Delvis för att dämpa honom och delvis för att jag var intresserad av att höra varför han var där och vad han gapade om.

Han hade vart hemlös sen -95, och jag vet inte om han ville uppnå något förutom att få ur sig lite frustration på det samhälle han kände sig sviken av. Men det var inte det som var det galna. När jag satt där och pratade med honom så ville han jag skulle ringa 112 och prata med socialjouren. Jag ville inte ringa 112 i onödan, så jag sa nej. Då ropade han dit en tjej som stod bredvid med telefon och fick ringa från hennes telefon. När han gapat lite så la de på och då pratade jag lite med henne, hon undrade varför vi satt där och vad alla ljusen var.

Jag berättade att det var en ljusmanifestation för narkotikans offer och att folk talat och så.

Då sa den här kanske 25-åriga, moderiktigt klädda och rätt snygga tjejen:
-         ”Oj, jag som precis köpt!”
-         ”Va?” sa jag och fattade inte riktigt vad hon menade.
-         ”Ja, jag har precis köpt roppar” sa hon då
-         ”Va? Jaha?” sa jag igen, trodde i min enfald hon sa droppar och pratade om apoteket..
-         ”Ja, det är skitlätt att få tag på här. Men man kanske ska se det här som ett tecken, det kanske inte är så bra att hålla på med..” sa hon då.

Vid det här laget började jag koppla vad hon pratade om, och vi blev lite avbrutna av den här hemlösa mannen och pratade och lyssnade lite på honom. Sen skulle hon gå, och då vaknade jag äntligen till lite i huvudet och sa till henne ”Du, du kanske skulle se det här som ett tecken ändå. Tänk på saken.”.

Sen var det folk som röck i mig och skulle prata och hon försvann.

Skumt. Väldigt skumt kändes det efteråt. Dels blev jag förvånad över mig själv, när jag märkte att jag har de här fördomarna om narkotikamissbrukare som hemlösa och utslagna heroinister. Jag kopplade inte att hon pratade om knark för att hon var en ung, snygg välklädd tjej som inte var så många år äldre än mig.

Det känns också så konstigt att det liksom pågår så nära en. Det känns overkligt, knarka är ju nåt folk gör någon annanstans, inte där jag finns liksom. Så tror jag faktiskt att många människor tänker, att det här med knark är något som pågår någon annanstans, inte i närheten eller ens samma stad knappt som en själv. Men så är det faktiskt. Ett tydligt tecken på att det är viktigt att synas och finnas i verkligheten, och inte sitta och häcka på Essingen. Men också att det behövs ännu fler insatser och hårt arbete för att få ett samhälle fritt från droger.

Kommentarer
Postat av: Therese

Fascinerande dag...

Postat av: David

Du var toppen Robert!

2005-11-02 @ 08:25:07
URL: http://persson.blogg.se
Postat av: -

Du var riktigt duktig, mycket bra tal!

2005-11-02 @ 15:53:00
Postat av: Macke K

Alltså... Ryhopnol är jävligt obehagligt. Jag hade en kund en gång som tappade en påse piller. Han var påverkad som fan. hög som ett hus. Blå om läpparna som efter en blåbärspaj och jävligt obehaglig. Snubben som kom in för ngn månad sen och ville väga pulverpåsen var inte hälften så läskig som roppemannen...

2005-11-02 @ 21:57:16
URL: http://karlsson.blogg.se
Postat av: Macke K

Jo, en sak till. Du ska ha cred för att du snackade med den gapige mannen. Det är många som skulle gjort mkt för att slippa det.

2005-11-02 @ 21:58:35
URL: http://karlsson.blogg.se
Postat av: Anonym

Du var jätte duktig!

2005-11-11 @ 22:14:56
Postat av: Edvardstella

Enjoy your website very much. Good job!

2010-02-12 @ 10:10:39
URL: http://edvardstella.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback