Den bilanpassade världen

Idag var jag ute i Fyrislunds industriområde för att lämna in min trasiga telefon på reparation.

Jag tog min cykel och skulle ge mig iväg de kanske 4 kilometer som är ut till reparationsstället för min telefon, och då slog det mig hur uppbyggt hela vårt samhälle är efter att man åker bil!

När jag ringde till affären och frågade hur man hittade det beskrev hon sättet man åkte bil dit på, och halva vägen dit fick jag lov att trängas på den vanliga gatan med bilar och bullrande långtradare, inga särskilda cykelkörfält eller cykelbanor här inte!

Jag tycker ändå att Uppsala är en riktigt bra cykelstad, faktiskt än av de bästa jag varit i. Här finns det ofta bra cykelbanor och en del cykelkörfält på vägarna. Men ändå är det inte tillräckligt.

Samhället måste anpassas till andra fortskaffningsmedel än avgasspyende bilar också. Precis som människor lever i olika stora och olika typer av boende så tar man sig fram på olika sätt. Det måste finnas utrymme för alla, bilister såväl som gångare, glidflygare, cyklister och inlinesnördar som jag.

Kommentarer
Postat av: Morgangrete

I really appreciate your website. An interesting website with an interesting design. A lot of interesting info. Thanks.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback