Korsord och Matte

Den senaste veckan har jag ju hängt hemma i Motala med Monika och familjen. En kär sysselsättning min mormor har, och som resten av släkten smittas av i semestertider, är att lösa korsord. Nu när jag vart hemma har jag såklart smittats jag med, och jag har ägnat ett gäng timmar åt att själv eller ihop med Monika lösa korsord. Det är rätt skön sysselsättning, lagom intellektuellt utmanande. Sen gillar jag det också för att jag är rätt grym på det. Jag gillar att vara bra på saker.

Men när jag var nere på söndagsfiket förut så pratade vi om matte i skolan. Jag sög stenhårt på matte i gymnasiet. Läste Natur men fixade inte ens Matte C. Det är konstigt, jag har alltid tyckt det vart mycket logik och sånt i matte, och jag är bra på logik. Men inte på matte. Hur kan det komma sig?

Kommentarer
Postat av: Kamilla

Jag var skitbra på matte ända till Matte B. Där tog det tvärstopp. Min lärare förklarade det med att jag är van att inte behöva tänka så mycket när jag räknar matte, och att jag därför gav upp för lätt. Så jag försökte tänka lite mer och hamnade till slut på ett VG som betyg i alla fall.

Det vette fanken om att ha bra logiskt tänkande och att ha lätt för att lösa mattetal egentligen hör ihop sådär jättemycket...

2006-08-21 @ 00:18:13
Postat av: carbuncle

Jag har alltid hatat matte sen jag var liten, min mellanstadielärare var ett opedagogiskt tantarsle. Jag gick också NV ett tag, fast det slutade med att jag bytte till Samhäll =)

2006-08-21 @ 17:58:24
Postat av: Ögge

Logik tycker jag att jag är bra på ochså.

Matematik så har jag inte ens betyg i matte A från gymnasiet

2006-08-21 @ 20:56:10
Postat av: Macke K

Är det här sidan där man kan berätta hur man ställer sig till matte och logik? Jag som letat så efter den. Jovars, jag tycker matte är rätt trist och tråkigt. Har aldrig förstått tjusningen i det. Inte i logik heller, för den delen. Så fick jag det sagt. Nu känns det bättre.

Postat av: Virre

Ah, ja matte och logik. Problemet ligger i att skolmatematik inte är logisk p.ga. hur lärare lär ut det skulle jag tro. (Logik är enkelt, matte är svårt förutom med lärare som tar sig tid och påpekar logiken).

2006-08-22 @ 14:26:45
Postat av: Alexsilja

Hello. I browse and saw you website and I found it very interesting.Thank you for the good work.

2009-05-20 @ 09:25:50
URL: http://alexsilja.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback