Soberpeace?

Läste nyss en artikel om en svensk greenpeaceaktivist. Jag har länge beundrat många av greenpeace aktioner, som ofta är väldigt bra, får genomslag i media och faktiskt gör en konkret skillnad. Åtminstone i det korta perspektivet. Jag tror faktiskt att det får långsiktiga konsekvenser också.

UNF borde jobba mer som greenpeace. Vi gjorde ju en trevare under förra perioden med BFL, en grupp som skulle jobba mer konkret med drogpolitik på olika sätt. Men det kom aldrig riktigt igång som det skulle, och jag tror inte vi var helt rätt ute heller.

Vi borde lära oss mer av både greenpeace och framförallt ADIC, en organisation som jobbar med ad-busting på Sri Lanka. Picknicken utanför finansen var ett bra exempel, vi borde jobba mer så. Konkreta, slagfärdiga aktioner där vi verkligen GÖR något förutom att skriva grymma debattartiklar. Frågan är var man börjar någonstans?

Kommentarer
Postat av: wagner

Borde UNF arbeta med civil olydnad?

Postat av: Robert

Ja, det tycker jag. Under förutsättning att de som gör det är grymt införstådda med att det är just civil olydnad de sysslar med. Det är ett påverkanssätt som jag tycker är schysst.

2006-02-23 @ 20:00:56
URL: http://damberg.blogg.se
Postat av: Helene

Jag är också inne på den civilia olydnaden, men jag kommer från en annan kultur där den är vanlig.

Jag vet en bra inspirerande kille som kan dra igång oss. Han är assistent åt en EU-parlamentariker som också brinner för just adbusting. Vi har ju Brand new life också.

2006-02-23 @ 20:05:11
URL: http://helenes.blogg.se
Postat av: Sergio

Är inte civil olydnad att inte följa lagar och regler? Undrar om man kan bli inspererada av en EU-byråkrat som säker följer lag och ordning..

2006-02-24 @ 23:32:36
Postat av: wagner

Jag tycker att CO är en metod som kan vara försvarsbart av vissa oerhört svaga grupper i samhället. Men UNF borde inte använda sig av metoder där man medvetet bryter mot lagen! Vi har ett ansvar gentemot medlemmarna - speciellt de yngre. Vi ska vara demokratiska.

2006-02-25 @ 22:51:45
URL: http://wagner.blogg.se
Postat av: Lisa

Det här är ju intressant. Det finns ju lägen i samhället då de lagar som finns faktiskt är odemokratiska. Då är det många som använde CO just för att visa på att de borde få göra det de vill. Ett aktuellt exempel som jag funderar på nu är Vitryssland och Rysslands lagar kring ideella organisationer. I Vitryssland får man nu inte ta emot pengar från utlandet, och många organisationer förbjuds att verka, till exempel om de arbetar med mänskliga rättigheter. Ska då UNF samarbeta med en sådan organisation, som är förbjuden i sitt eget land. Och där även vi skulle begå ett brott om vi valde att samarbeta?

2006-02-26 @ 21:45:03
URL: http://lisaskiold.blogg.se
Postat av: wagner

Men Lisa. Men finns det tillfällen då Co ska vara tillåten inom UNF? Som metod? Ge gärna exempel.

2006-02-26 @ 22:41:49
URL: http://wagner.blogg.se
Postat av: Fanny

jag tycker inte att UNF som rörelse ska ha civil olydnad som metod. då kan vi lätt uppfattas som oseriösa. däremot tycker jag att unfare kan gå ihop som privatpersoner och ha olagliga aktioner.

2006-02-27 @ 11:56:15
URL: http://fannylovisa.blogspot.com
Postat av: Robert

En annan aspekt är ju att vi genom C O uppfattas som människor som brinner som faan för det vi jobbar för. Så mycket att vi är beredda att åka i fängelse för det. Samtidigt är det ju svårt, vad gör man om man är under straffmyndig ålder t.ex?

Och hur gör man med de som inte ser nyanserna i skillnaden mellan civil olydnad och vanlig brottslighet?

2006-03-02 @ 16:53:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback