Trängselskatt och alkoholpolitik

Trängselskatten har uppenbarligen blivit en succé, och till och med tidningarna SvD och Expressen, som tidigare gjort mig irriterad över en nattsvart och onyanserad rapportering som snarare varit propaganda än nyheter, har skrivit positiva artiklar om försöket.

Det är sånt här som gör mig stolt och glad, att jag är med i ett parti som vågar stå upp och driva frågor som man är övertygad om är rätt, trots att man har en massiv pessimistisk opinion man får jobba mot.

Tänk om man kunde få ett par sådana här försök inom alkoholpolitiken också, säg till exempel lördagsstängt på systemet, sänkta införselkvoter, 20-årsgräns på all alkoholservering och en flytt av folkölet till systembolaget. Då kunde både moderaterna och vår käre folkhälsominister få se att de här sakerna skulle funka och fylla en viktig funktion, och kanske göra en omvärdering av sina åsikter. Det skulle jag gilla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback