Tunnbröd och tomater

Mitt mathandlande de senaste dagarna har efter min nordliga resa förra veckan varit lite norrlandsinspirerat. Jag har köpt hem och njutit av ett paket långfil, och stått och hållt i ett paket messmör (utan att riktigt våga stoppa det i korgen).

Men en sak gör mig upprörd. Jag skulle komplettera det norrländska shoppingkorgen med ett paket tunnbröd. Men det finns ju INGET tunnbröd härnere som är bakat på mjölk. Bara massa vatten i innehållsförteckningen överallt, och det är ju inte ens hälften så gott. Var är kvalitetstunnbrödet?

Och som om det inte räcker läste jag i SvD eller UNT idag om att frukten och grönsakerna i handeln är närings och vitaminfattiga. Mer lågkvalitetsmat alltså. Vilka är det som snor alla kvalitetsgrödor och tunnbrödet bakat på mjölk? Samerna?

Kommentarer
Postat av: Macke K

Så går det när man tittar mer på priset än kvalitén.

Jag vill se fler manuella diskar i butikerna. Scratchbagerier, fiskdiskar, egen styckning och sånt. Men då måste vi vara beredda att betala för det. Det kostar flis att ha manuell betjäning, men visst är det snajdigt?

Men det kommer dröja några år innan vi lessnat på lågpris och Lidl. Tills dess får vi försöka så gott det går. Frågan är ju hur man ska veta vilket äpple som är nyttigast.

Postat av: Robert

Precis, I agree! Jag handlar på den matbutiken här med manuell charkdisk och schysst utbud. Samtidigt har Konsum ett bättre ekologiskt utbud. Knepigt att veta vad man ska värdera högst.

Sen såg jag att det här Brix-testet jag skrev om verkar vara missvisande enligt text-tv, och det är ju skönt i såna fall. Men betala för kvalité, absolut! Inga Euroshoppergrejer i min lya!

2006-07-26 @ 09:46:20
Postat av: Therese

Fegt att inte våga köpa messmör tycker jag. Det är ju det bästa pålägget!

2006-07-26 @ 13:42:12
URL: http://tevvie.blogg.se
Postat av: Kamilla

Baka eget tunnbröd! Det gjorde jag. I stekpanna.

2006-07-26 @ 17:44:15
Postat av: anna karin

det glädjer mig att läsa så vackra ord i din blogg. du verkar ha goda infulencer kring dig. jag råder dig dock att inte förhasta sig när det gäller surströmmingen.. det är dock en sur strömming.

2006-07-29 @ 12:38:09
URL: http://britt.blogg.se
Postat av: Sveinmoa

I enjoyed my visit. Greetings from Germany

2010-04-21 @ 11:39:03
URL: http://sveinmoa.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback