Loggor och sånt

Igår så avslog RS ett förslag till ny logga för IOGT-NTO-rörelsen. På ett sätt trist, eftersom loggan skulle behövas helst igår. Det är egentligen galet att vi inte sedan tidigare har en gemensam rörelselogga.

Det finns en hel del kvar att göra när det gäller vår externa kommunikation. En gemensam logga som visar att vi är fyra olika förbund som är sammanlänkade i en gemensam rörelse vore schysst om man kunde symbolisera på ett bra sätt. Synd att jag inte är kung på det, men tur att det finns andra som är det.

Sen har jag idag funderat en hel del kring det här med namn och sammanhang. Borde inte de fyra förbunden i IOGT-NTO-rörelsen egentligen synka både sina namn och loggor bättre?

Om man träffar på IOGT-NTO-rörelsen för första gången, är då ”IOGT-NTO-rörelsen” ett tillräckligt tydligt namn, eller tror man bara att det handlar om IOGT-NTO? Framgår det att det finns en barn-, en scout- och en ungdomsorganisation med i familjen ”IOGT-NTO-rörelsen”, eller borde vi helt radikalt byta namn till något tydligare och bättre?


Kommentarer
Postat av: Hull

Det FINNS en befintlig rörelselogga som används idag. Den ser ut som IOGT-NTO-loggan men med tillägget "-RÖRELSEN" under...

Postat av: wagner

Men den är ju bara antaget av IOGT-NTO på sin höjd eller hur? Så då har väl IOGT-NTO en rörelselogga... UNF kan väl i så fall ta fram sin egen.

Jag håller med Robert alla alla borde spotta ur sig prestigen och enas som nya loggor som har en röd tråd mellan alla förbund. Det är det enda riktiga rent kommunikativt. '

Men försök att få gehör för logik...

2006-03-24 @ 12:43:30
URL: http://wagner.blogg.se
Postat av: Hull

Jag vet inte hur den nuvarande loggan är förankrad, men jag förstår inte varför RS INTE kan ha antagit den för länge sen... Nåväl, loggan bör hursomhelst bytas ut snarast.

Det aktuella förslaget som låg var utarbetat just för att kommunicera den röda tråden. Rent grafiskt omsattes det i en glob med mer snurr i.

Sedan ska man ha klart för sig att IOGT-NTO-rörelsen idag främst inte syns som paraplybeteckning för våra organisationer, utan som biståndsorganisation.

Avslutningsvis förstår jag inte vad wagner menar med sin avslutande mening...

2006-03-24 @ 14:20:38
URL: http://www.hull.nu
Postat av: Macke K

Men om det är biståndsverksamheten som ska ha en logga kan väl den få en egen? Och då kan man använda alla förbundens loggor och namn när man pratar om "rörelsegemensamma" aktiviteter.

2006-03-26 @ 01:11:24
Postat av: Hull

Macke K:
Det är ju IOGT-NTO-rörelsen som är biståndsorganisationen. Tänk vad rörigt det skulle bli om man skulle ha olika namn och logotyper för alla olika verksamheter som man bedriver i en organisation. DET skulle vara dålig kommunikation.

Det andra förslaget du har, att alltid ha alla organisationslogotyper med, innebär två problem. Dels blir det hopplöst fult och svårt rent utrymmesmässigt, dels så raderar man IOGT-NTO-rörelsen som en egen kraft. Hädanefter skulle vi alltid vara fyra organisationer som gör saker ihop, och det är också dåligt rent kommunikativt eftersom det är lättare att placera en avsändare i folks medvetande än fyra.

2006-03-26 @ 13:01:38
URL: http://www.hull.nu
Postat av: wagner

Det jag menar i min sista mening är att IOGT-NTO-rörelsen inte alltid tar beslut efter logik. hur svårt var det att fatta?

Jag föreslår en total översyn av externt folk av alla våra loggor!

2006-03-26 @ 21:38:00
URL: http://wagner.blogg.se
Postat av: Hull

Jag tror egentligen inte att det är logotyperna som man ska börja med, utan hela vårt kommunikativa arbete (där vår visuella identitet naturligtvis är en del).

Mer varumärkesanalys och kommunikationsöversyn! Jag är för.

2006-03-26 @ 22:07:04
URL: http://www.hull.nu
Postat av: Virre

Har vi loggor?

Få se nu vad kände jag till för, när jag inte direkt var intreserad av UNF osv....

IOGT-NTO, tja jag hade iaf hört det sjungas om och nämnas, någon logotyp var jag totalt omedveten om

NSF , ja jag kände till NSF men det beror på att jag var SSF (Svenska Scout Förbundet) så att det var liksom logiskt att känna till de andra scoutförbunden.

JUNIS, inte hört talas om förr än jag började försöka få råd att komma med i UNF.

UNF, ingen anning innan jag träffade folk som var aktiva så att säga.

och logotyperna kände jag inte till. Hrmm jag tror nog att en logotyp modernisering behövs.

2006-03-27 @ 14:12:46
URL: http://www.flickr.com/photos/virre
Postat av: Virre

Hmm nu har jag sätt loggorna eftersom spamen från folkhögskolorna kom idag (nåja... det lät ju lite intresant åtminstone den delen med fri kost och logi). Men nåja, varför är UNF den ända av orgaisationerna som inte har en cirkel som huvuddel i loggon? Det finns en enhetlighet till och med NSF faller ju in i mönstret.

2006-03-29 @ 13:29:31
Postat av: Viktorkatharina

What an awesome site.There certainly has been a lot of work gone into this.Congratulations for a job well done

2009-07-30 @ 09:52:40
URL: http://viktorkatharina.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback