Choklad och vin

Alldeles nyss så åt jag en fantastiskt god födelsedagslunch bestående av ungsbakad lax och en fräsch pastasallad. Vi är inte så kassa på det här med mat, brorsan och jag!

Sen var det det här med drickat. Mineralvattnet var slut, juicen och lättdrycken likaså. Återstod gjorde kranvatten. Det kändes sådär upplyftande eftersom alla ni som vart i Uppsala vet att vattnet här inte smakar sådär särdeles delikat. Särskilt inte när man är uppväxt och bortskämd på Motalas fina vättervatten.

Men så såg jag en flaska alkoholfritt vin, som stått där i över ett år utan att ha blivit öppnad.. Bäst-före-datumet var den här månaden, så det var ju bäst att dricka upp det. Sen så fyllde jag ju år, och när man ska fira ska man dricka vin har jag hört, så det var väl lika bra att ge det en chans. Det var ju godare än kranvattnet, men får jag välja så tar jag hellre mineralvatten nästa gång.

Det var för övrigt samma vin som serverades på Systembolagets alkoholforskarkonferens som jag var inbjuden till i förra veckan. Då åt vi middag på torsdagkvällen, och självklart serverades vin till både för- huvud- och efterrätt. Jag vart ärligt talat lite förvånad över att så pass få av alla de människor som forskat så mycket om alkohol och som är så medvetna om dess skadeverkningar inte ser sambandet mellan sin egen och andras konsumtion och skadeverkningarna i samhället och därmed väljer att avstå.

Hur som helst så var det nästan bara jag och Kjell-Ove Oscarsson som drack alkoholfritt vad jag såg av ett fyrtiotal deltagare. Fast det galnaste var dessertvinet. Det alkoholfria alternativet då var ett mousserande jordgubbsvin, och det lät ju gott. Men det innehöll 7,0% alkohol, inte direkt vad jag kallar alkoholfritt.

Så kontentan är att vin inte är riktigt min grej. Det är däremot choklad, och av min underbara förbundsstyrelse fick jag en stor ask choklad från Chokladcaféet här i Uppsala! Tack snälla, rara ni, underbart gott! Den ska jag sätta mig på balkongen med nu ihop med helgens FS-handlingar. Det är en bra dag det här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback