En berättelse som skapar ilska och drivkraft

Det här är sånt som gör mig så förbannad, men ger en ilska som man kan omvandla i engagemang och driv i arbetet för en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. En värld utan sånt här skit.

" Det kunde ha varit en helt vanlig bar. Den är inte speciellt stor, några höga stolar framme vid den fyra meter långa bardisken på lokalens ena långsida, samt några bord och stolar utmed den andra sidan. En skiva med gamla Eminem låtar spelas medan två unga thailändskor servar bakom disken.

Det kunde ha varit en helt vanlig bar men det är det inte. Jag sitter på en "girlclub" i centrala Chiang Mai. Klockan är strax före 23 en helt vanlig onsdagskväll. Jag sitter vid ett av borden tillsammans med Malin en trevlig tjej från Stockholm som jag lärt känna här i norra Thailand. Vi sitter med varsitt glas Cola och små pratar men framförallt iakttar.

Vi är de enda västerländska tjejerna. Vid bordet intill sitter en vithårig man i 50-års åldern och en man som kanske är 38. De har båda varsin söt thailändska i knäet. Vid bardisken sitter ytterligare en vit man och bredvid honom en ung tjej. Hon kan inte vara mycket mer än arton. Han sitter nära, så nära att hon borde känna hans andedräkt. Hans ena hand ligger högt uppe på hennes lår och hennes armar är runt hans hals. Hans blick säger att han vill äta upp tjejen han har framför sig och han har ett löjligt leende på sina läppar.

Längre in i baren finns ytterligare ett par, en kraftigare vit man med händerna på en späd thailändskas kropp. Bakom min rygg, ute på trottoaren, väntar åtta andra tjejer, de flesta klädda i kort kjol och tight topp.

Malin är tuffare än mig. Hon är verkligen inte rädd för att visa vad hon tycker. Hon vänder sig om och tittar på männen med avsky i blicken. Hon tar upp kameran. Knäpper först en bild ut mot gatan sedan på männen bakom henne och ett på mannen i baren. Inte för att jag vill ha korten, säger hon och lägger ner kameran. Jag vill bara se deras reaktion. Ingen av männen säger något men blickarna vi får avslöjar vad de tänker.

Den 50-årige mannen börjar efter en stund prata med Malin. Han undrar var vi kommer ifrån och vad vi gör där. Själv är han från New York men har nu bosatt sig permanent i Thailand och arbetar som LÄRARE!!!! FY FAN..... Jag beundrar Malins lugn. Jag vet att hon kokar av ilska inombords men det är ingenting som märks när hon pratar med mannen.

Chiang Mai förändras verkligen när det blir mörkt. Mängder av prostituerade tjejer och mängder av västerländska män, som bara har en sak i huvudet...

Gatan vi befinner oss på kryllar av barer som denna. En tjej på andra sidan gatan har fått min uppmärksamhet. Hon är den tjej som är mest utmanande klädd. Hon har svarta knälånga läderstövlar och den kortaste och tightaste kjol jag sett. På överkroppen har hon en topp som inte täcker mycket mer än brösten. Hennes långa mörka hår är utsläppt och hänger ner över axlarna och ryggen.

Det var jag som ville gå hit. Jag ville se det med egna ögon. Jag ville se hur de ser ut, männen som tycker att det är helt normalt att utnyttja unga thailändskor. Vissa bara för några minuter, andra för en eller ett par timmar. Vissa köper dem en hel natt eller en vecka.

Vi byter bar. Går tvärs över gatan och sätter oss. Beställer ytterligare en Cola. Långsidan som vi sitter vid är täckt av speglar, vilket gör det lätt för oss att se vad som händer i hela baren. Det är betydligt fler män här. De flesta är 50+ men två av männen som sitter vid bardisken är betydligt yngre, kanske 30, den ena killen har en grön tröja på sig.
Han ser ut som vilken kille som helst. Jag tycker att han ser rätt bra ut. Han är i alla fall inte en kille som skulle behöva betala för att få träffa tjejer.

Alla män i lokalen har minst en thailändska hos sig. Tjejerna kan sitt jobb. De vet exakt hur de ska göra för att männen ska känna sig attraktiva. De "klänger" på dem, masserar diskret deras axlar och armar, ler och fnissar.

Männen från New York, som satt vid oss på första stället har också flyttat. Nu sitter de en bit i från oss med varsin ny tjej. Läraren sitter och fjantar sig, han försöker vara lustig, tjejen fnissar fast hon säkert inte tyckte han var ett dugg rolig. Han kysser henne på näsan, biter henne lite i ena örat och fortsätter sedan kyssa henne i nacken. Jävla äckel!!! Jag måste vända bort blicken.

På en av de höga barstolarna vid bardisken sitter en tunnhårig svartklädd man. Det är ganska varmt i den lilla lokalen. Några svettdroppar har bildats på mannens nästintill kala huvud. En droppe rinner ner för hans tinning.
Han sitter bredbent och har en tjej mellan sina ben. Hans händer är placerade på hennes höfter och han trycker henne gång på gång mot sitt skrev. Det vänder sig i magen på mig!

Det förhandlas om priser och jag fattar inte hur de där missfostren till män har mage att pruta. 1000-2000 Baht, sa läraren att har fick betala när Malin frågade honom tidigare. Det är 200-400kr! Jag skulle inte ens vilja peta på dessa mäns kroppar, om jag så fick hundra tusentals kronor...

Jag skulle vilja veta vad som rör sig i dessa tjejers huvuden. Vad tänker de på när de står där kväll efter kväll med alla dessa vidriga män, som alla verkar ha hjärnan placerad mellan sina ben.

Tjejen i stövlarna och den korta kjolen har också fått sällskap - av killen i grönt. Hans händer har varit i princip överallt på hennes kropp under tiden som vi suttit där vid spegeln. Efter ett tag försvinner de in bakom baren, där det mest troligt finns ett eller ett par privata rum. Jag kan inte låta bli att ta upp mobilen och sätta igång stoppuret. Jag vill veta hur länge de blir borta.

Tjugotvå minuter senare går vi. Killen i grönt har fortfarande inte kommit tillbaka men vi har sett tillräckligt. Äcklade och upprörda går vi ut i duggregnet. Jag följer Malin till hennes guesthouse och vi säger godnatt.

Jag har hunnit bli ganska blöt trots att det bara duggar. Det är sent men de kommer att ta lång tid innan jag somnar. Det som jag sett i kväll har gjort mig arg men främst ledsen. Det är många tankar och bilder som snurrar runt i mitt huvud medan jag fortsätter gatan ner till mitt hotell."

Kommentarer
Postat av: Peter

Upprörande, mycket!

Och snart bara några mil utanför sveriges gränser har vi världens största bordell i tyskland.

Det är oförståligt hur man över huvud taget kan köpa sig sex! äckligt!

Bra inlägg! Vart kommer artikeln från?

Postat av: raukan

Ja, usch för den här världen ibland. Var har du hittat artikeln?

2006-05-09 @ 13:31:39
URL: http://raukan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback