Nu har bedrägeriet drabbat även mig

Nu har det som man läst om i tidningarna hänt även mig. Jag fick nyss följande mail:

"Bästa internetbackings anlitare,

Vi har blott bestämt några få dåliga bemödanden att tränga in Ert konto från olika dator. På denna orsak är Ert konto tillfälligt blockeradt. Att aktivera Er internetbacking skall Ni titta på Ert konto och verkställa den aktiveringsprocedur.

Aktiveringsprocedur verkställas inom 24 timmar efter meddelandet.

Att börja aktiveringsprocedur knäppa på adressen nedanför:

https://online.nordea.se/verify.asp?verificationstart
Tack för Er medkänsla och medhåll

Nordea.se Säkerhetsavdelning

* Var så god att inte svara på meddelandet emedan skikades det autimatiskt och är blott en underrättelse. "


Klickar man på länken för att aktivera sitt Nordeakonto (jag har internetbank där) så kommer man till sidan http://www.nordea-secure-access.com/loggain/, alltså en .com-adress. Det är nog lätt att köpa den finten om man inte är så van datoranvändare och blir lite orolig. Fula djävlar som håller på med det här, pungspark på dem!

Annars har jag ägnat kvällen åt att vara på teamträff i det förvånansvärt fräsha och mysiga området Akalla, grillat, spelat boll med Helenes barn och spanat in hennes mysiga lägenhet. Trevlig kväll!

Kommentarer
Postat av: David Granqvist

Det är en liten "fin" teknik som kallas för Phishing[fishing], vilken är en slags social engineering. se http://susning.nu/Social_ingenj%F6rskonst för mer info.

Postat av: David

Tror inte att de här fiskarnas bästa gren är språk, De försöker låta formella men det bara skiter sig.

Jag fick ett sånt där mejl förra vändan det begav sig, trots att jag inte ens var kund...

2006-05-09 @ 12:20:15
URL: http://persson.blogg.se
Postat av: Peter

Och jag fick också ett sådant mail. Nordea skrev på sin hemsida om det.

Uschusch! Elakt! Fishing... ja, fula fisken kan man säga!

2006-05-09 @ 16:16:31
URL: http://zodiac.blogg.se
Postat av: Macke K

Problemet är ju inte att någon försöker sig på det där, problemet är ju att folk är så naiva och korkade så de går på en sån där grej. Om nu Nordea eller någon annan bank skulle skriva mejl till sina kunder skulle de för det första skriva det på begripligt språk. Och även om det skulle vara på "riktig" svenska så begår ju kunden avtalsbrott genom att lämna ut uppgifterna. Koderna är personliga och det är kundens ansvar att hålla ordning på dem. Om folk tänkte lite mer innan de agerade skulle vi slippa tycka synd om idioter.

2006-05-09 @ 17:06:59
URL: http://produktionskollektivet.se
Postat av: Robert

Fast det är ju så att folk tyvärr går på det. Jag tror inte bara det beror på att folk är dumma utan att man är osäker på internetanvändande kanske och inte har så mycket kunskap. Hur många vet/tänker på att det är avtalsbrott att lämna ut sina koder. Jag är inte säker på att jag skulle göra det. Många är godtrogna, men det är ju oftast till ens fördel att tro gott om människor. Livet blir så tråkigt om man är misstänksam hela tiden.

2006-05-09 @ 23:12:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback