The world is upside down?

Som jag tidigare bloggat om så har jag ett tag nu varit på jakt efter en världskarta ur "Australien-perspektiv", där inte Europa och västvärlden är i centrum på kartan.

Idag när jag åkte hem från kansliet så hittade jag på vägen hem en kartbutik som låg alldeles intill busshållplatsen vid centralen som jag har åkt ifrån med 1:an i över 1½ år. Jag har aldrig sett stället eller reflekterat över att det legat där förrän idag när jag tänkte på kartor. Galet egentligen vad ens undermedvetna sållar bort intryck man inte har nytta av.

Hur som helst så hittade jag kartan jag letade efter, och har den nu hängande ovanför min soffa för att påminna mig om att det finns andra sätt att se på världen. På den här kartan är Sverige på Australiens plats på en vanlig karta.

Det som är smått störande är att det på kartan står "upside down world map". Det är ju sant ur någon form av standardmåttstanke, men ändå lite irriterande. Det är ju egentligen inte uppochner, utan bara på ett annat sätt än det gamla vanliga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback