Skattesänkning? Nej tack!

Tittade nyss på partiledarutfrågningen av Lars Leijonborg. Tyckte han svarade bra på frågorna kring skandalen och gjorde bra ifrån sig i många andra frågor, ävenom jag ofta inte håller med honom i sak.


 

Roligt att en av de sista frågorna blev en alkoholskattefråga. Synd att han har fel bara när han säger att en skattesänkning skulle minska konsumtionen.


 

Jag bjuder gärna på en kaffe nån dag Lasse, så kan jag förklara för dig hur det hänger ihop. Om du är snäll kan du få se siffrorna på systembolagets försäljningsstatistik och införseln, för de verkar du ha missat. Kanske har du läst alkoholindustrins lögner, och tror på dem när de säger att skatten måste sänkas?


 

För faktum är att systembolaget säljer mer alkohol än nånsin, införseln bara minskar och ungdomar har inte lättare att få tag på smuggelsprit idag än för fem år sen.

Så ser verkligheten ut, oavsett vad Bergqvist, Spendrup och Tivéus ljuger om. Det är nämligen det de gör bäst bryggarna. Förvrider siffror och målar upp osanna och överdrivna verklighetsbilder för att få sänka alkoholskatten. Allt för att de ska tjäna mer pengar.


Kommentarer
Postat av: Peter

Satt just och funderade på det uttalandet... I vårat program om hälsa och så, där står det att Fp's alkoholpolitik ska vara restriktiv. Gillandet att de har med totalkonsumtionstänket är bra tycker jag. Att skattesänkningen ska ske, det stod på ett annat ställe att det var den absolut sista vägen att gå, de ville hällre sänka införselkvoterna. Ta en titt på Fp's program. :) Sök på alkohol.

Postat av: Robert

Man har en generellt bra syn på alkoholpolitik. Men i skattefrågan i nuläget är man kass, och har varit en av de som drivit på för att sänka skatterna, tyvärr.

2006-09-08 @ 00:27:53
Postat av: Virre

Ah, vilken tur att jag sket i det där igår. Min TV hade inte varit hel i så fall.

Men jag tror jag ska börja nytja min blogg egentligen, och ta upp det där.

Åh och alla politiska sidors undvikande av alkoholfrågor som viktig valfråga (hmm splitring på båda sidor är väl anledningen till det)

2006-09-08 @ 13:12:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback