Fuck byråkrati!

I tisdags var jag i Linköping på förmiddagen för att tillsammans med Östergötlands DO Emma och konsulent Jenny besöka Östsams kontor och diskutera UNF Östergötlands landstingsbidrag.

Reglerna ändras till i år, och vår förhoppning var att kunna få dispens trots att vi inte hade 300 betalande medlemmar och kika på vad som gäller för de medlemmar som värvas under året men inte betalar sin medlemsavgift (som vi får statsbidrag för). 

Östergötland kommer nog inte att få nån dispens, vilket jag kan köpa. Har man ett regelverk så fine by me om man vill följa det och inte ge dispenser, det kan ju bli väldigt godtyckligt och det är ju aldrig rättvist.
 
Men däremot blev jag övermåttan förbannad på de otroligt korkade, överbyråkratiska och stelbenta regler som Östsam satt upp inför det nya året för att få landstingsbidrag. 

- Man ska registrera alla sina föreningar hos respektive kommun på en blankett hos kommunen (för att ungdomarna ska kunna hitta till föreningarna - sure, som om vi värvar medlemmar via kommunen hemsida och föreningskatalog, skulle inte tro det!)

- Revisorerna ska gå in och särskilt granska verksamhet och medlemsregister, och fylla i ett 8 sidor långt dokument. Det här är iofs rätt bra (att se till att revisorerna gör sitt jobb), men alldeles för mkt även det.

- Man får bara rapportera betalande medlemmar, och har man inte en medlemsavgift - ja då får man inget bidrag. Att én betalande medlem inte har något som helst med betalning att göra spelar ju ingen roll. Och sociala hänsyn eller idologiska hänsyn till att en del medlemmar inte kan betala eller vill ha en medlemsavgift tar man ingen hänsyn till.

- Dessutom vet man inte hur mycket man får i bidrag, de organisationer som är berättigade får dela på 2,8 miljoner och då kan man få allt från 100:- till 1000:- per medlem, det beror på hur många. Lätt att göra en budget utifrån det.

Allt det här försvaras med devisen "det är frivilligt att få bidrag, vill man inte behöver man inte ta emot några bidrag".
Då undrar jag i mitt stilla sinne vad Östsams styrelse sett för mål med landstingsbidraget och vad som är dess uppgift? Ska bidraget stimulera och stödja ungdomsverksamhet eller få engagerade peppade ungdomar att fastna i pappersexercis- och administrationsträsket? 

Tänk om, tänk rätt!

Kommentarer
Postat av: Vidar Aronsson

Det finns andra svagheter hos det tama landstinget runt om i landet. I mitt län Kronoberg påpekade jag när de höll på att göra om reglerna att de inte kräver en alkoholpolicy (som ironiskt nog inte vi har, men det är en annan historia :D) av sina ungdomsorganisationer. Det jag fick till svar var att de tyckte det var kul att jag tyckte till. Sedan vet man att i vissa organisationer. hosthost muf hosthost, så går dessa pengar till att främja en väldigt osund alkoholkultur ofta för ungdomar under 18 år. Alla andra bidragsinstanser kräver alkoholpolicy men inte de sura landstingen. Sådan blir jag arg på!

2007-04-08 @ 20:52:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback