Föreningsengagemang

Det svåraste med ideella uppdrag på lokalnivå, och kanske i allmänhet, är att det är så himla lätt att snöa in på detaljfrågor. På kvällens öppna föreningsstyrelsemöte har jag diskuterat utformningen på flyers, vilken typ av mailinglista som är bäst och hur man på bästa sätt kvällsaffischerar.

Jag är inte bättre än någon annan, och diskuterade t.ex. livligt hur man bör och ska nattaffischera med de andra på mötet. Frågan är hur man ska detaljdiskutera det man måste detaljdiskutera, och hur djupt man ska detaljdiskutera det. Kanske en av de svåraste nötterna att knäcka för att inte kväva engagemang och sluka onödig energi.

Hur ska man göra, har nån en gyllene lösning, eller bara nån tanke?

Kommentarer
Postat av: Virre

Jag trode inte olagligheter hände...
(Skriv för tusan inte om affischeringar i bloggen)
... Men det är klart de var ju bara på lagliga platser ni diskuterade

2007-08-28 @ 00:36:03
Postat av: Daniel

Jag tror att det är viktigt att man oxå detalj diskuterar. Det har med demokrati att göra. Inte bra att bara försöka styra av och dra vidare till nästa punkt. Ibland måste möten få ta sin tid så inte folk känner sig överkörda...
Våra styrelsemöten i Speleologförbundet tar lätt 12-14 timmar, skulle klaras av på hälften men det känns inte rätt när man bara har 5-6 möten om året.
Låt möten ta sin tid!
Ps. Vi har diskuterat utformningen av flyers i snart 2 år.... kanske lite lång tid.... Ds

Postat av: Robert

Virre: Vi diskuterade faktiskt hur vi skulle affischera lagligt och vad som var tillåtet och inte.. =)
Danne: Det är väl där balansgången ligger. Man ska inte köra på så folk inte är med, men inte diskutera in absurdum när det bara tar tid och kraft. Frågan är hur man känner av så det blir rätt.

2007-08-28 @ 11:06:33
Postat av: Vidar

Usch va jobbigt!
Jag tycker det sköna, iaf i min förening, är att vi FÅR detaljdiskutera, det är nog det medlemmarna vill!
I min förening tycker vi det är roligt att prata 20 minuter om vilka bussar som alltid är försenade och hur vi på bästa sätt skall fixa fika till nästa möte..
Det kanske bara är jag, men jag tycker det är skötn med världsligheter!

2007-08-28 @ 11:34:10
Postat av: Farsan Baloo

Hejsan
Nu är det ny runda i Solidaritetsbloggen. Den här månaden skänker vi en tanke och en hundring till alla de barn runt om i världen som drabbats av den senaste tidens naturkatastrofer.
UNICEF är bidragstagaren och mer information hittar du som vanligt på http://delameddig.blogspot.com
mvh / Marcus

2007-08-28 @ 21:42:33
URL: http://farsanbaloo.blogspot.com
Postat av: Anja

Klurigt det där. Jag håller med om att det ibland kändes som att vi snöade in på detaljdiskussioner. Men jag tycker faktiskt att man ska diskutera detaljfrågor (inom rimlighetens gräns) i en förening. En förening är att skapa tillsammans :)

2007-09-01 @ 22:55:54
Postat av: Niklas

Jag tänkte skriva detsamma som Vidar.. Visst finns det gränser och visst kan det ta för mycket kraft, men jag tycker en stor del av det roliga med lokalt engagemang är att man kan vara väldigt konkret och snöa in på detaljfrågor.

2007-09-02 @ 16:04:43
Postat av: Oskar Jalkevik

Jag håller med om det problem Robert beskriver. Tyvärr verkar problemet vara återkommande "längre upp" i organisationen...

2007-09-02 @ 16:14:08
URL: http://www.stensaxpase.nu
Postat av: Robert

Missförstå mig rätt, klart man måste få kunna (och ibland är det nödvändigt) snöa in på detaljfrågoir. Men det får ju inte heller bli FÖR specifikt, så man sitter i 8 timmar och snackar om nåt som skulle behöva ta 2 liksom.
Men visst, en del av charmen är ju att det lokala arbetet är så "hands on". "Med måtta" är kanske det jag ville få fram. (Sen var inte styrelsemötet på nåt sätt extremt, men det var det som fick mig att reflektera över det.)

2007-09-02 @ 16:44:10
URL: http://damberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback