Vin är bra för hjärtat?

Igår i Sollefteå så pratade jag under min föreläsning om myten att det är bra för hjärtat att dricka ett glas vin om dagen. Nu läste jag följande inlägg på Tjuvlyssnat:

Buss, Umeå-Skellefteå

Tjej ~20 (pratar i mobilen): Jo, jag skall dricka ett halvt glas vin ikväll. Jag drack ett halvt igår kväll också. Jag tror stenhårt på dieten för oss kvinnor som jag läste i tidningen. Ett halvt kilo frukt och grönt per dag, ingen rökning och ett halvt glas vin. Nu har jag börjat med vinet.

Vad den här tjejen uppenbarligen missat är att de eventuella positiva hälsoeffekter som kan uppnås av vin gäller kvinnor över 50 år, och män över 60 (eller var det 70?). Ett praktexempel på hur fel det kan bli när media snedvrider rapporteringen kring ett ämne. För inte har alla de forskarrapporter som berättar om de negativa effekterna av alkohol slagits upp lika stort som de som berättar om vinets positiva egenskaper. Hur kan det komma sig?


Kommentarer
Postat av: AeroTech

jag hade en föreläsare förra veckan som tog upp att vin är bra för hjärtat... och hon jobbar på ett institut o ska lära oss elver.. snacka om okunskap.. hade inte riktigt alla uppdateringar så tog inte diskussionen då, men kollade upp med FHI o skrev i min hemtenta hur det "är"..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback