Ingen ny skattekamp

Under budgetförhandlingarna hösten 2005 förde vi från IOGT-NTO-rörelsens sida nåt som jag i mitt arkiv kallar "skattekampen". Vi mailbombade politiker, skrev underlag, hade protestpicknick utanför finansdepartementet och gjorde allt i vår makt för att stoppa en sänkning av alkoholskatten.

Jag trodde igår att det var en ny skattekamp på gång, efter att SvD skrivit om att skatteutskottet ska behandla motioner om sänkt alkoholskatt och att några moderater står bakom det. Men nu gick vår käre statsminister Reinfeldt ut och
sa att det inte var aktuellt med nån sänkning av alkoholskatten. och kväste därmed en löpeld i media i sin linda.

Skönt på ett sätt, och tråkigt på ett annat. Det finns få saker som är så inspirerande som att driva stenhårt i en sakfråga man brinner för och tycker är förbaskat viktig.

Men i det här fallet så väger det helt klart över att jag slipper ligga sömnlös om nätterna och oroa mig för att vi ska få ännu fler barn till missbrukare, mer folk som slår varandra på käften och fler som rövas bort från livet alltför tidigt för att de satt sig berusade bakom ratten. Tack för det, Reinis!

Kommentarer
Postat av: Hull

Tycker du lägger ribban för lågt. Nu kan IOGT-NTO-rörelsen ta chansen att framstå som något mer än bara en nej-sägare...

Låt oss kämpa för något nytt! Att ta bort lördagsöppet på systemet t ex...

Postat av: Robert

Det ena utesluter väl verkligen inte det andra?

2007-02-20 @ 09:48:50
URL: http://damberg.blogg.se
Postat av: Hull

Verkligen inte. Men ditt inlägg tolkar jag inte så... Och du måste väl hålla med om att UNF och resten av rörelsen ofta sätter ribban alldeles för lågt?

2007-02-21 @ 17:20:42
URL: http://www.hull.nu
Postat av: Robert

Nej, inlägget var mer en nöjd tillbakablick mot ett jäkligt bra genomfört jobb i en fråga.

Sen vet jag inte om jag tycker vi sätter ribban för lågt. Vilka frågor tycker du vi ska vara mer radikala i? Folkölet till systemet eller stopp för alkoholreklamen är att gå rätt långt och sikta högt enligt många.

Sen tycker jag nog att vi kan bli lite tuffare i vår framtoning och ska våga tro på vår förmåga att förändra mer, men det har inte så mycket med våra (drogpolitiska) mål att göra.

2007-02-21 @ 19:51:47
URL: http://damberg.blogg.se
Postat av: IKMK

Nu missade jag Gudrun S föreläsnign (som hon gör med IOGT) häromdagen för att jag blandat ihop veckodagarna, men de som var där från vår sida sa att hon hade ett tänkvärt svar angånde skattesänkningar.. nåt i stil med att det inte spelar nån större roll för våra ungdomar, så länge det finns de som langar ostört, de som bränner hemma och så länge de bara är ett sms bort. Kanske har hon nån liten poäng. Om hon kommer i närheten av dig så borde du nog gå!

2007-02-22 @ 11:13:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback