Trösklar för engagemang?

Idag har jag hängt på kansliet och gjort en redovisning till Forum Syds ungdomsfond för de pengar som vi fått till UNF för min och Salams studie- poch utbildningsresa till den nya organisationen 4U i Sri Lanka.

Det tog en hel del skrivande, kopierande och svett och tårar (men inget blod tack och lov) innan vi fick ordning på alla papper och kom på alla formuleringar för att få färdigt rapporteringen. Det tog oss två säkert 2-3 timmar att åf färdigt det, och då måste det ändå kompletteras med kongressprotokoll och protokollsutdrag om firmatecknare.

Jag blir lite avskräckt från att ta tag i att göra internationella grejer när det är såhär krångligt att få finansiering till samarbetsprojekt och annat. Måste det verkligen vara såhär krångligt? Det blir en stor tröskel för engagemanget när det är såhär mycket byråkrati och administration kring det, det finns ju inte en suck att en lokalförening skulle kunna dra igång ett utbytesprojekt med stöd från nåt annat håll, när det är såhär klurigt.

Det blir en tröskel för engagemanget, på samma sätt som jag ibland funderar över om bidragen på kommunal nivå och vår egen föreningsadministration och pappersifyllning på alla nivåer i UNF och andra ungdomsorganisationer kanske hämmar engagemang och verksamhet? Eller är de ett måste? Eller kanske en form av verksamhet och engagemang, för de som tycker sånt är kul?

Kommentarer
Postat av: wagner

Du menar att två-tre timmars arbete är jobbigt för att få en resa för två betald till Sri Lanka?

2007-06-12 @ 23:27:37
Postat av: Robert

¨Problemet är inte tiden, problemet är snarare att det är så svårt språk, så många papper att hålla reda på och en sån byråkrati kring redovisningen att det blir svårt att fixa det. Ett distrikt eller en lokalförening skulle nog inte våga göra nåt sånt här, just för att det upplevs som så stort och svårt. Där tror jag alla papper och det svåra språket är en tröskel.

Postat av: Rickard

Håller med, till och med pappersarbetet som krävs inom organisationen kan kännas krävande ibland. Det tycker jag iaf.

2007-06-13 @ 13:57:48
URL: http://www.riceri.se/
Postat av: wagner

Äsch. Om jag säger så här: Bortskämda!
Ska man bara ge ut pengar hit och dit? När ska vi lära oss ta ansvar? Det är inte så jävla krångligt. Folk är bara lata.

2007-06-13 @ 22:09:46
Postat av: Simon Nummela

I vissa situationer fyller det ju en funktion med en utförlig rapportering från utvecklingsprojekt. Forum Syd har ju folk över sig som också granskar deras verksamhet. Bl.a. kommer ju stora delar av de bidrag som Forum Syd delar ut - från SIDA, och då förstår man ju att SIDA vill kontrollera att bidragen går till rätt och bra saker. Men onödig byråkrati och administration är ju självklart bara dumt och just onödigt.... Men det fyller också en annan poäng och det är ju just att på ett utförligt sätt kunna kontrollera måluppfyllelsen och följa upp utvecklingsinsatserna. Förmedla kunskap.

2007-06-15 @ 17:31:22
URL: http://nummela.blogg.se
Postat av: Vidar

Jag är kluven, då jag håller med wagner på den punkten att många faktiskt bara är lata och det kommer alltid vara ett hinder. Men i ett lokaltengagemang där man ska fixa kommunalbidrag fick jag i år lämna in ca 15 papper plus massor av kvitton och verifikationer så det blev en
bunt på över 50 sidor, är detta rimligt för 13 åringar att klara? För en 18 åring helt klart, men
det är svårare att godkänna denna byrokrati ner i åldrarna, som vår (unf) organisation också riktar sig till.

2007-06-16 @ 21:52:21
Postat av: wagner

Till Vidar: Jag inser ju att det finns en skala, allt är inte svart eller vitt. :)

2007-06-16 @ 22:38:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback