Eländiga ekonomi?

Sitter på tåget mot Göteborg och ser det svenska landskapet krypa ur sin vinterskrud. Våren verkar vara på väg, om inte vintern bara gjort en Zlatan-fint och snart kommer tillbaka med full kraft. Jag tycker faktiskt det var lite lite snö i år. Men det får man kanske inte säga när solen lyser med full kraft och alla verkar löjligt nöjda det.. 

Men det var inte det jag skulle blogga om. Jag är ju som sagt på väg till Göteborg, och sprang på centralen på Sergio, som ska ner till Göteborg för att hjälpa dem att reda upp och ut sin bokföring. På lördag ska jag till Östergötland i samma ärende och i förra veckan ringde Gotland mig och frågade vad man skulle göra och inte göra med ekonomin. 

Jag upplever det som att ekonomibiten är den som är mest tungrodd i våra föreningar och distrikt, och kassörsposten är den som är svårast att fylla i de flesta fall. Varför är det så? Är det verkligen så himla svårt med de ekonomiska bitarna? Eller skrämmer det bort folk att det så tydligt handlar om att förvalta pengar och det är man lite rädd för? Eller är det så att våra medlemmar tycker ekonomi är trist och vill pyssla med verksamhet?

Jag tror att det är en blandning mellan att man tycker det verkar så läskigt med pengar, att vi inte utbildar och peppar tillräckligt för att våra medlemmar ska våga syssla med ekonomi och för att det finns dåligt med kassörsförebilder som inte är killar över 25.  

Därför är det skönt att vi har
Therese som kassör, hoppas hon kan peppa fler tjejer och yngre att våga ta i ekonomin. Jag tror vi tog ett steg i rätt riktning med Thereses budgetpass på förfesten. Efter det hörde ja för första gången 14-årig UNF:are diskutera UNF:s budgetprioriteringar. Det var häftigt! Krydda det med en bättre kassörsutbildning så är vi några steg åt rätt håll.

Kommentarer
Postat av: Andreas Ericsson

Therese är så in i bomben kalasbra!

Postat av: carbuncle

Det som skrämmer är väl snarare på årsmötet när man ska ta beslut om styrelsen är "ansvarsfria" eller vad det nu kallas.
Pengar är roligt :P Vår förra kassör gömde
14 000 i strumplådan inför nyår så han kan ju (inte) det där med att förvalta pengar.

2007-03-15 @ 15:50:40
URL: http://carbuncle.blogg.se
Postat av: Therese Skoug

Jag kan ju från RFSL Ungdoms sida meddela att vi har precis samma problem med ekonomibiten. Jag tror att det handlar dels om rädsla att ansvara för pengar, dels om att många tycker det är svårt att förstå den allmänna föreningsjargongen, och när det kommer in på ekonomibiten är det ännu värre.

Det är verkligen en fråga som måste tas upp nu!

2007-03-15 @ 17:02:31
URL: http://funkyfil.blogg.se
Postat av: anna karin

rädsla kommer från okunskap. fixa en kasörsutbildning åt folket.

2007-03-15 @ 18:55:19
URL: http://britt.blogg.se
Postat av: Jobjörn Folkesson

Ringde Gotland? :O

Nåde Kim om han inte fixar ekonomin...

Nåja. Jag håller med Anna Karin, kassörsutbildning! Det har syndikalisterna, den är tusenbra :)

2007-03-15 @ 23:04:40
URL: http://job.bliglad.com/blog/
Postat av: sanne

Alltså, pengar är ju typ siffror, och siffror tycker en del är grymt svårt, hint hint.

2007-03-16 @ 23:15:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback