På äventyr i Luxemburg

I förra veckan så var jag i Luxemburg för andra gången i mitt liv. Jag var på ett möte med en "task force" (en grupp) som ska titta närmare på "youth specific aspects on alcohol" inom ramen för EU:s alkoholstrategi.


Man kunde inte tro att det var ungdomsaspekter angående alkohol som skulle diskuteras, jag tror att medelåldern i rummet låg närmare 50 än 20. Det var jag och några folkhälsokämpar till som var ungdomar, men utöver det var det lite läkare och en sjuhelsikes massa pack från alkoholindustrin (8 av 20 stolar var alkoholindustri folk eller deras lakejer) som drog upp medelåldern rätt kraftigt.


Överlag så var det ett möte som var ganska avvaktande och inte hade så mycket output.

Men jag tog i alla fall täten och är en av fyra i gruppen som sak förbereda en workshop som vi ska ha i samband med nästa möte, med goda exempel på projekt och preventivt arbete inom områdena vi ska titta närmare på, som är:


- Reducing under-age drinking


- Curbing drink-driving among young people


- Educating and empowering young people on alcohol issuses


- Promoting responsible selling and serving to young people


- Protecting young people from alcohol abuse by others


(I den här kontexten är "under-age" minderåriga, och "young people" ungdomar eller unga vuxna.)


Mest nöjd är jag med att vi fick in en skrivning om unga som får ta konsekvenserna av andras konsumtion, den var inte alls med från början.


Nu är det bara att ta sikte på nästa möte, som blir nån gång i februari/mars. Tips på schyssta exempel/projekt som tangerar ämnena ovan mottages tacksamt här eller på mailen!

PS. Läs vårt pressmeddelande om min medverkan
här!


Kommentarer
Postat av: Gunnarmargit

Hi, I have been here for several times now and thought to sign your guestbook. Very nice! Keep up the good work...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback