Bryggarna behöver bevakas?

Jag fick följande pressutspel på mailen:

"Leverantörer startar sajt för att anmäla alkoholreklam

Sveriges Bryggerier, Sprit- och Vinleverantörsföreningen och Sveriges Annonsörer går ihop och lanserar en sajt där konsumenter ska kunna anmäla alkoholreklam.

Sedan 2006 finns en alkolholgranskningsman dit konsumenter kan anmäla alkoholreklam, som Sveriges Bryggerier och Sprit- och Vinleverantörsföreningen står bakom.

- Det är inte många som vet att det går att anmäla alkoholreklam så vi kände att vi startar en sajt för att få det allmänt känt, säger Cathrine Andersson, informationschef på Sveriges Bryggerier.

Föreningarna och Sveriges Annonsörer ska länka till alkoholgranskningsmannen.se från sina sajter. Även Marknadsetiska rådet ska länka till den för att få konsumenterna att hitta dit. Alkoholgranskningsmannen ska på sikt inordnas under Sveriges Annonsörers reklamombudsman.

Våren 2006 gick Sveriges Bryggerier, Sprit- och Vinleverantörsföreningen och Sveriges Annonsörer ut med en rekommendation om hur föreningarnas medlemmar ska tolka alkohollagen, med instruktioner för hur, när och var alkoholreklam får förekomma.

- Vi har tagit ett beslut om att vi inte vill ha reklam på marknaden som inte uppfyller alkohollagen. I stället för att göra dålig reklam som inte gynnar någon är det bättre att utbilda medlemmarna att göra reklam som följer lagen.

Alkoholgranskningsmannen kan utdöma böter upp till 500.000 kronor. Cathrine Andersson räknar med att antalet anmälningar kommer att öka.
"

Det låter väl fantastiskt, man har bestämt sig i branschen för att man inte vill bryta mot lagen! Wow!

Är det bara jag som tycker det känns lite skrämmande att de tycker sig behöva tillsätta en egen vakthund för att se till att de inte stoppar handen i kakburken och gör alkoholreklam som är över gränsen? Lika intressant är det ju att man räknar med att ens medlemmar SKA bryta mot lagen, så att antalet anmälningar kommer öka..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback