UNF har ingen alkoholpolicy!

Jag fick förut ett samtal från en av våra hårt arbetande UNF-ordföranden här i landet, som frågade om vi hade en nationell alkoholpolicy.

Tydligen hade en kommunal handläggare ringt och sagt att de behövde det för att få ut sina kommunala bidrag, och varit förvånad över att en  organisation som våran inte lyckats arbeta fram en.


Ja, vad säger man? Det är ju skitbra att kommuner kräver alkoholpolicys av ideella föreningar, men det känns lite överflödigt i en organisation vars stadgar fastslår


"Ungdomens Nykterhetsförbund (UNF) är en nykterhetsorganisation..."


samt det faktum att man som medlem lovar att leva helnyktert...

Menmen, vill den kommmunala byråkratin ha sitt så får man väl ordna det. Jag föreslog att skicka ett utdrag ur §1 och 3 ur stadgarna, eller ta ett papper, skriva "Alkoholpolicy" högst upp och sen "I Ungdomens Nykterhetsförbund (UNF) dricker vi inte alkohol."


Kommentarer
Postat av: Niklas

Det är faktiskt skitbra att kommunen kräver bra alkoholpolicy av ideella föreningar. När jag var aktiv i Ystad jobbade vi ganska mycket på att kommunen skulle kräva det av (idrotts)föreningarna, men det mötte en del motstånd. Många sportintresserade på fritidsförvaltningen tyckte faktiskt att det var för hårt att villkora bidraget, vilket ju känns helt naturligtvis.

Sedan kan jag förstås hålla med om att det känns lite nitiskt att begära en alkoholpolicy av UNF, men den lösning borde ju funka :)

Postat av: Jennifer

Jag har tänkt på att vi inte har någon för alla arbetsplatser ska ha en alkoholpolicy (drogpolicy) jag tror det finns i någon lag eller något liknande.

2008-02-07 @ 18:18:20
URL: http://jenniferjamtland.blogg.se
Postat av: Macke K

Regler är till för att följas. UNF borde driva krav på alkoholpolicy och föregå med gott exempel.

2008-02-07 @ 20:39:35
URL: http://produktionskollektivet.se/blogg
Postat av: Åsa

En alkoholpolicy för en nykterhetsorganisation kan ju också handla om hur man hanterar personal med alkoholproblem. Med tanke på hur många nyktra alkoholister vi har anställda är det ju inte osannolikt att någon tar återfall tex.

2008-02-07 @ 22:34:37
URL: http://solidarisktsoder.webblogg.se/
Postat av: vidar

Jag måste bara säga att jag fortfarande tycker detta är absurdum. Skall en förening med kanske bara 15-åringar lägga tid på att knopa ihop policys när man istället borde hålla på med drogförebyggande arbete!?

Har inte byrokratin gott för långt
när vi skall skriva på ett papper att vi inte dricker. När vi är en nykterhetsorganisation?

Jag tycker det.

Men sedan har jag börj

2008-02-08 @ 06:37:20
URL: http://vidar.aronsson.nl
Postat av: Macke K

Alla medlemmar har ju skrivit på ett papper att de inte ska dricka. Är det det du kallar byråkrati, Vidar?

Man kan inte förutsätta att alla kommunaltjänstemän har stenkoll på hur alla föreningar fungerar, vad de har för regler och medlemskrav osv. Hur svårt kan det vara att skriva ihop en drogpolicy och lämna in?

2008-02-08 @ 08:41:24
URL: http://produktionskollektivet.se/blogg
Postat av: Robert

Alltså, jag tycker ju det är grymt bra att man kräver en alkoholpolicy, och om det blir lite bökigare för UNF i utbyte mot ett alkoholfritt föreningsliv så visst!

Jag tyckte bara det blev lite roligt att man krävde det av oss, när hela organisationen liksom ÄR nykterhet. Men det är klart att man ska kräva samma av alla föreningar.

Däremot så är jag rätt kritisk till allt pappersjobb som är gentemot kommunen när man har en ideell förening. Jag tror det kan kväva engagemang och göra det svårare än det skulle behöva vara.

2008-02-08 @ 09:12:58
URL: http://damberg.blogg.se
Postat av: Jennifer

I tex kommuner brukar men ha en grund policy (och handlingsplan för utan handlingsplanen är policyn inte så mycket att ta på). Sedan skriver de olika avdelningarna om den lite så att den passar dem.
Så skulle vi också kunna göra. Enkelt. Dessutom är den stora delen av de som jobbar för UNF anställda av förbundet och därför är förbundet ansvariga för deras rehabilitering om någon skulle få tex återfall som Åsa skriver om.

2008-02-08 @ 10:09:19
URL: http://jenniferjamtland.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback