Utsatthet

Imorse när vi vaknade så var det strömavbrott i vårt kvarter, men som tur var hade Mi satt mobilen på väckning. Det blir så himla tydligt hur beroende samhället är av elförsörjning, och hur handikappad man blir när den försvinner.


Om vi skulle drabbas av ett större och längre strömavbrott så har allafall jag inga möjligheter att klara mig. Vi har inga stora kärl eller ett badkar att samla vatten i (ja, skurhinken då..), vi har inga ficklampor eller belysning förutom en påse värmeljus, och inget stormkök eller liknande att tillaga eller värma mat på. Nu tände vi lite ljus och jag kollade vart strömmen försvunnit på den bärbara datorn.


När jag pluggade i Kalmar så hade vi en föreläsare som pratade om krisberedskap, och berättade att pappa staten räknar med att man klarar sig i 3 dagar innan man sätter in annan hjälp. Jag skulle troligtvis fixa det, men det är nog precis. Jag borde se till att köpa hem ett stormkök, och lite fler konserver. Det vore ju tråkigt att äta kalla vita bönor i 3 dagar om strömmen går..


(Strömmen kom för övrigt tillbaka bara en halvtimme efter att vi vaknat)


Kommentarer
Postat av: Rubenvilje

I misspelled my email address on my last mail to you. Anyways, keep the site up!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback