Mer om Åke Greens uteslutning ur IOGT-NTO

Jag noterar i dagens nyhetsflöde att Åke Greens uteslutning ur IOGT-NTO nu även dykt upp i lite mer etablerad media som SvD.


På kommentarer, blogginlägg och frågor jag fått så verkar åsikterna vara två. Många tycker det är en självklarhet att han skulle uteslutas, och att man som medlem i en organisation som jobbar för inte bara nykterhet utan även med allas lika värde inte kan stå och säga att någon grupp människor är mindre värd än en annan. Det som är tråkigt är att många andra kristna verkar känna sig påhoppade, och tro att Åke blev utesluten för att han var frikyrklig, eller som Åke själv uttryckte det:

"- Homosexuella medlemmar är tydligen mer värda än kristna medlemmar."


Men det tydligaste och enklaste svaret på det är: Nej Åke, homosexuella är inte värda mer än kristna. Man är precis lika mycket värd oavsett om man är kristen, muslim, jude, homo, trans eller hetero. Det är när man inte ställer upp på det som man hör hemma någon annanstans än i IOGT-NTO.


Kommentarer
Postat av: Jeanette

Mycket bra skrivet!

2008-01-31 @ 11:30:37
Postat av: Jobjörn

Heh, nu har jag ägnat en halvtimme åt att leta bloggar som motsätter sig IOGT-NTOs beslut och kommentera dem. Slöseri på tid eller en insats för demokratin? Vem vet.

2008-01-31 @ 13:03:02
Postat av: AeroTech

Hejja iggisarna! "Vår vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger" (vet att det är UNFs vision o vet inte riktigt varför jag skrev den.. men jag tyckte faktiskt att den passade in mycket bra... :P )

Postat av: Peter Andersson

Ja, det där var riktigt bra skrivet! Han kanske hade hopats på att kristna var mer värda än homosexuella? Det hade varit något det! Men jag instämmer helt med dig! Alla människor är lika värda, och det ansåg inte Åke Green, tydligen.

2008-01-31 @ 16:42:25
URL: http://zodiac.blogg.se
Postat av: Örjan

Och KDU hade en homosexuell ordförande för några år sen vet jag.

Åke green borde härmed döpas om.

MUPP

2008-02-01 @ 11:18:43
Postat av: Tomas

Helt FEL! Åke Green har aldrig sagt att homosexuella är mindre värda! Det är ren och skär lögn! Tvärtom! Han har i många sammanhang sagt det motsatta. Att alla människor har samma värde oberoende av religion, etnicitet, sexuell inriktning osv.

2008-02-01 @ 13:34:56
Postat av: Kamilla

Jag tycker att det är tråkigt att så många kristna verkar påstå att homosexuella inte alls är mindre värda, så länge de inte "begår homosexuella handlingar". Vad fan... Hur fel kan man tänka?

2008-02-01 @ 18:34:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback